لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

رقیب چاوز: در صورت پیروزی در انتخابات روابط با ایران را کاهش می دهم


انریگه کاپریلس رادونسکی، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا
انریگه کاپریلس رادونسکی، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا
انریکه کاپریلِس، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا، قول داده‌است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده این کشور، روابط کشورش با ایران و بلاروس را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی روز دوشنبه- ۱۰ مهرماه- در یک نشست خبری در کاراکاس گفت: «آخر ما با ایران به‌جز مسئله تولید نفت چه اشتراک دیگری داریم؟ یا مثلاً با بلاروس؟»

وی افزود: «آیا رییس‌جمهوری بلاروس یک فرد دیکتاتور نیست؟ شما به من بگویید. ما دو بار هم از معمر قذافی استقبال کردیم. آیا این نوع روابطی است که ما خواهان آن هستیم؟ خیر.»

انریکه کاپریلِس در ادامه افزود که در صورت پیروزی در انتخابات، در بخش‌هایی از مناسبات ونزوئلا با کوبا تجدیدنظر خواهد کرد و خرید سلاح از روسیه را نیز متوقف خواهد کرد.

دولت هوگو چاوز از خریداران سلاح‌های روسی است و در این رابطه قراردادهای چندمیلیارد دلاری با مسکو امضا کرده‌است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا هفته آینده، هفتم اکتبر، برگزار می‌شود و برنده این انتخابات از فوریه سال آینده به مدت شش سال منصب ریاست‌جمهوری این کشور را در دست خواهد گرفت.

انریکه کابریلس، که سیاستمداری با گرایش راست میانه است در نظرسنجی پیشین ۱۰ امتیاز از هوگو چاوز عقب بود اما هم‌اینک با کاستن از این شکاف، امتیازهای او از نظر محبوبیت تا حد زیادی به چاوز نزدیک شده‌است.

پیروزی کابریلس در انتخابات پیش‌رو، به حدود ۱۴ سال ریاست‌جمهوری هوگو چاوز، رییس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا که به عوام‌گرایی شهرت دارد، پایان خواهد داد.

انریکه کاپریلس نوه یکی از بازماندگان یهودی هولوکاست آلمان نازی در لهستان است. وی اعلام کرده که از هواداران الگوی بازار آزاد و پیشرفت اقتصادی به سبک برزیل است.

هوگو چاوز که از هم‌پیمانان نزدیک دولت جمهوری اسلامی ایران است تاکنون همواره از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و اظهار داشته که از صلح‌آمیز بودن کامل آن برنامه «اطمینان» دارد.

رییس جمهوری ونزوئلا سال گذشته اعلام کرد که ایران در امر اکتشاف اورانیوم با کشورش همکاری دارد و یک ماه پیش از آن، وزیر معادن این کشور نیز اعلام کرد که با همکاری ایران در امر اکتشاف اورانیوم گام‌هایی برداشته شده و آزمون‌های اولیه، از وجود ذخایر غنی اورانیوم در این کشور خبر می‌دهد.

بررسی‌های انجام شده در دوسال گذشته نشان می دهد که محبوبیت هوگو چاوز در ونزوئلا کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG