لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

ونزوئلا: با همکاری ایران هواپیمای بدون سرنشین تولید می‌کنیم


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، می گوید کشورش در قالب همکاری‌های نظامی، با کمک جمهوری اسلامی و دیگر هم پیمانان ونزوئلا، «پهپاد» یا هواپیمای بدون سرنشین تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، هوگو چاوز ۲۴ خردادماه در گفت‌و‌گو با رسانه‌های اسپانیایی زبان با اشاره به طرح تحقیق درباره تولید پهپاد در ونزوئلا، گفت: «البته که ما مشغول این کار هستیم، و [پیگیری آن را] حق خود می‌دانیم. ما کشور آزاد و مستقلی هستیم.»

رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه افزود: «ما این کار را با کمک کشورهایی از جمله چین، روسیه، ایران و دیگر کشورهای هم پیمان انجام می‌دهیم.»

یک افسر ارتش ونزوئلا که به همراه هوگو چاوز در گفت‌و‌گوی مطبوعاتی حضور داشت، با اشاره به پروژه‌های در دست انجام ونزوئلا از جمله تولید پهپاد، و کارخانه اسلحه و مهمات سازی در کشورش اعلام کرد: «این ادوات همه در این کشور و با نظارت مهندسان نظامی خودمان که در کشور خواهر، جمهوری ایران آموزش دیده‌اند ساخته شده‌اند.»

رویترز خاطر نشان کرده است که انتظار می‌رود سخنان اخیر رئیس جمهوری ونزوئلا باعث دامن زدن به نگرانی‌های ایالات متحده در قبال نقش دولت سوسیالیستی چاوز در منطقه شود.

روزنامه اسپانیایی «ای بی سی» این هفته به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که دادستان‌های آمریکایی در نیویورک در حال تفحص درباره ساخت پهپاد توسط ونزوئلا و همچنین خرید پهپاد توسط این کشور از ایران هستند.

در ماه مارس سال جاری میلادی، وبلاگ خبری نظامی «داتمیل» (DOTMIL) از قول ژنرال داگلاس فریزر، ریاست فرماندهی منطقه جنوبی ارتش ایالات متحده آمریکا نوشته بود ایران در نظر دارد در خاک ونزوئلا پهپادهایی با ظرفیت محدود را برای ارتش ونزوئلا تولید کند.

این فرمانده ارشد ارتش آمریکا پهپادهای فوق را در کلاس مشابه پهپادهای آمریکایی موسوم به «اسکن گیت» توصیف و تأکید کرده است که احتمالاً این پهپادها برای مقاصد «دفاع داخلی» تولید و آماده شده‌اند.

ایران در ماه دسامبر اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود را توقیف کرده است و چندی پس از آن اعلام کردند که متخصصان ایرانی توانسته اند فن آوری ویژه پهپاد آمریکایی را کشف و رمزگشایی کنند.
XS
SM
MD
LG