لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

بی پی: ونزوئلا دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان است


مرکز آمار شرکت بريتيش پتروليوم (بی پی) که از منابع معتبر آماری نفت و گاز و پالايش فراورده های نفتی جهان است، در گزارش سالانه خود که روز دوشنبه، ۲۹ خرداد منتشر شد، اعلام کرد که ونزوئلا هم اکنون با ۲۹۶.۱ ميليارد بشکه ذخاير نفت، بزرگترين دارنده ذخاير نفت دنيا است.

در گزارش سال گذشته شرکت بی پی، ذخاير نفت ونزوئلا ۲۱۱ ميليارد بشکه گزارش شده بود که بعد از عربستان، دومين دارنده بزرگ نفت در جهان بود.

این گزارش درباره ذخاير هيدروکربوری ايران می گويد که نه ذخاير نفت و گاز ايران در سال گذشته، نسبت به سال ۲۰۱۰ افزايش داشته است و نه ظرفيت پالايشگاهی ايران تغييری يافته است.

بنا بر اين گزارش، ذخاير تثبيت شده نفت ايران طی سال گذشته ۱۵۱ ميليارد و ۲۰۰ ميليون بشکه بوده است که نسبت به سال ماقبل آن، هيچ تغييری نداشته است، به عبارتی ايران در طول سال ۲۰۱۱ نتوانسته است با کشف ميادين جديد نفتی، ميزان ذخاير تثبيت شده خود را افزايش دهد.

ذخاير نفت ايران هم اکنون کمی بش از ۹ درصد از کل ذخاير نفت دنيا را تشکيل می دهد. ونزوئلا با ۲۹۶.۱ ميليارد، عربستان با ۲۶۵.۴ ميليارد بشکه و کانادا با ۱۷۵.۲ بشکه نفت، به ترتيب بيشترين ذخاير نفت دنيا را دارند. ايران چهارمين دارنده بزرگ نفت، بعد از اين کشورها است.

بنا به گزارش «بی پی»، ذخاير نفت تثبيت شده عراق در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۴۳ ميليارد بشکه رسيده است که نسبت به سال قبل آن ۲۸ ميليارد بشکه افزايش داشته است و پنجمين دارنده بزرگ ذخاير نفت در دنيا است.

درباره ذخاير گاز ايران نيز، بنابر گزارش شرکت «بی پی»، ايران در سال ۲۰۱۱ نتوانسته است ذخاير اثبات شده گاز خود را نسبت به سال ماقبل آن افزايش دهد.

ذخاير اثبات شده گاز ايران تا پايان سال ۲۰۱۱، حدودا ۳۳ تريليون و صد ميليارد متر مکعب بوده است که برابر با ۱۵.۱ درصد از کل ذخاير تثبيت شده گاز در دنيا است.

ايران بعد از روسيه (با ۴۴.۶ تريليون متر مکعب ذخاير گاز) دومين دارنده بزرگ ذخاير گاز طبيعی جهان است.

ذخاير گاز قطر، شريک ايران در ميدان عظيم پارس جنوبی که دو و نيم برابر ايران از اين ميدان گاز برداشت می کند، ۲۵ تريليون متر مکعب است. اين کشور با توليد سالانه ۷۷ ميليون تن گاز مايع، بزرگترين توليد کننده گاز مايع جهان است.

توليد نفت و گاز و ظرفيت پالايشگاهی ايران

بنا بر آمار «بی پی»، توليد انواع نفت در ايران، شامل نفت خام، ميعانات گازی و غيره، در اواخر سال گذشته به چهار ميليون و ۳۲۱ هزار بشکه در روز رسيده که نسبت به سال ۲۰۱۰، حدودا شش دهم درصد کاهش يافته است.

البته، بنا به گزارش ماهانه اوپک، توليد نفت خام ايران (نه انواع نفت) در اواخر سال ۲۰۱۱ روزانه سه ميليون و ۵۶۳ هزار بشکه در روز بوده است که طی ماه گذشته، می، اين رقم به سه ميليون و ۱۴۳ هزار بشکه کاهش يافته است.

طبق گزارش بی پی، عراق رقيب نفتی ايران در اوپک توليد نفت (به علاوه ميعانات گازی) خود را در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۳ درصد افزايش داده است و عربستان، بزرگترين توليد کننده نفت اوپک، توليد نفت و ميعانات گازی را به ۱۰ ميليون و ۱۱۶ هزار بشکه در روز رسانده است.

اين گزارش می افزايد که ايران طی سال گذشته روزانه يک ميليون و ۸۲۴ هزار بشکه مصرف داخلی نفت داشته است.

بنابر اين گزارش، ايران در سال ۲۰۱۱، نتوانسته است ظرفيت پالايشگاهی خود را افزايش دهد و ظرفيت پالايشگاهی ايران همچنان در رقم یک ميليون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز باقی مانده است.

درباره توليد گاز، بر اساس اين گزارش، ايران طی سال گذشته کلا حدود ۱۵۲ ميليارد متر مکعب توليد و بيش از ۱۵۳ ميليارد متر مکعب مصرف گاز داشته است، به عبارتی دومين دارنده بزرگ نفت جهان، واردکننده گاز بوده است.

توليد گاز ايران در سال گذشته، حدود چهار درصد افزايش داشته است، در صورتی که مصرف گاز اين کشور بيش از شش درصد افزايش داشته است.

ايران سال گذشته بيش از ۱۰ ميليارد متر مکعب از ترکمنستان گاز خريداری کرده و کمتر از اين ميزان، به ترکيه و ارمنستان گاز فروخته است.
XS
SM
MD
LG