لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۴

ایران از کشف یک مخزن گازی بزرگ در جنوب دریای خزر خبر داد


رستم قاسمی، وزیر نفت ایران.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران.
وزیر نفت ایران روز یک‌شنبه از کشف یک مخزن گازی با «حجم قابل توجه» در آب‌های ایران در دریای خزر خبر داد؛ وی در همین روز درباره احتمال تحریم نفت ایران گفت از آنجا که این کار «تعادل بازار نفت را بر هم می‌زند» به باور او اتحادیه اروپا چنین اقدامی نمی‌کند.

رستم قاسمی که در نشستی خبری به مناسبت کشف یک مخزن گازی جدید سخن می‌گفت توضیح داد که این مخزن گازی در ۱۸۸ کیلومتری ساحل رودسر گیلان و در انتهای آب‌های مرزی قرار گرفته‌است اما این میدان گازی با کشورهای دیگر مشترک نیست.

به گفته او، این مخزن گازی در عمق ۷۰۰ متری دریای خزر کشف شده و «حجم این مخزن بیش از حجم پیش‌بینی شده ۵۰ تریلیون فوت مکعب، و ۱۰ برابر حجم میدان شاه‌ دنیز در جمهوری آذربایجان است.»

رستم قاسمی افزود که «مخزن کشف شده یک مخزن گازی است اما پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفت نیز داشته باشد» و پیش‌بینی کرد که کشف این مخزن «تأثیر زیادی» بر زندگی ساکنان شمال کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه سابقه انجام عملیات اکتشاف در دریای خزر به پیش از انقلاب بر می‌گردد گفت: «در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۶ بلوک در دریای خزر شناسایی شد که عمده آنها در آب های عمیق است.»

ایران دارنده دومین ذخیره گاز در جهان است و در زمینه نفت نیز دومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای اوپک به شمار می رود. بیشتر گاز ایران در داخل کشور مصرف می‌شود و ۸۰ درصد از درآمدهای ایران نیز از محل صدور نفت تأمین می‌شود.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۴۷ میلیارد متر مکعب گاز در سال تولید کرده که ۱۴۴ میلیارد متر مکعب آن به مصرف داخلی رسیده است. ایران تا ۱۰ سال آینده به طور متوسط شاهد افزایش سالانه هفت درصدی مصرف داخلی گاز خواهد بود.

با وجود این حجم از ذخایر، بنا بر گزارش یادشده، ایران از کشور ترکمنستان گاز وارد می‌کند و هم‌اینک کفه ترازوی واردات گاز ایران پایین‌تر از صادرات آن قرار دارد.

«نفت ایران را تحریم نخواهند کرد»

وزیر نفت ایران در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری روز یک‌شنبه با اشاره به بررسی تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت: «ایران جزء کشورهای عمده تولیدکننده نفت در دنیا است که نبود تولیدات اش، تعادل بازار نفت را بر هم می‌زند.»

رستم قاسمی در این مورد افزود: «مایل نیستیم برای کشورهای دنیا مشکل ایجاد شود و به طور قطع عقلای دنیا نیز با اشراف به این موضوع نفت ایران را تحریم نخواهند کرد.»

وی در ادامه گفت که «هم اکنون ۱۸ درصد فروش نفت ایران به کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد، اما در صورت تحریم از طرف این کشورها، ایران مشکلی برای فروش نفت نخواهد داشت.»

اگرچه گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به تازگی تأکید کرده بود که اتحادیه اروپا در مورد ضرورت تحریم نفت ایران اتفاق نظر دارد، گزارش‌ها حاکی است که اتحادیه اروپا تصمیم دارد در نشست روز جمعه خود بر شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران تأکید کند، اما به طور مشخص به تحریم نفت جمهوری اسلامی اشاره‌ای نخواهد داشت.

تحریم‌های غرب در واکنش به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است؛ فعالیتی که به گفته غرب دارای ابعاد نظامی است. با این‌حال جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده‌است که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیتی کاملا صلح‌آمیز دارد.

وزیر نفت ایران پیش از این نیز گفته‌بود که در صورت اعمال تحریم، جایگزینی برای نفت ایران در بازار جهانی وجود ندارد و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز هشدار داده‌است که تحریم نفت ایران موجب افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.

سال گذشته صادرات نفت ایران به کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه به ایتالیا، اسپانیا و یونان ۱۸ درصد از کل صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داد. بقیه مشتری‌های عمده نفت ایران، کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هستند.

دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که برای اعمال فشار بر ایران به دلیل ادامه برنامه هسته‌ایش، تحریم‌ها علیه تهران را افزایش می‌دهد، با این‌حال تحریم‌های جدید ژاپن شامل خرید نفت خام از ایران نمی‌شود و یوکیو ادانو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن می‌گوید: «ژاپن باید در مورد هرگونه توقف واردات نفت خام مراقب باشد.»
XS
SM
MD
LG