لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۹

«تأکید اتحادیه اروپا بر افزایش فشار بر ایران بدون اشاره به تحریم نفت»


گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا تصمیم دارد در نشست روز جمعه خود بر شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران تأکید کند، اما به طور مشخص به تحریم نفت جمهوری اسلامی اشاره‌ای نخواهد داشت.

خبرگزاری رسمی آلمان، نسخه‌ای از بیانیه‌ای را که قرار است بعد از ظهر روز جمعه در نشست اعضای اتحادیه اروپا قرائت شود در اختیار دارد که بر اساس آن، از اعضای اتحادیه اروپا درخواست شده است تا تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را گسترده‌تر کنند.

بر اساس این بیانیه اعضای اتحادیه باید بر «اقدامات محدود کننده» این اتحادیه علیه جمهوری اسلامی افزوده و «گسترده کردن تحریم‌ها علیه ایران» را در ارجحیت قرار دهند و این تحریم‌ها باید تا پیش از نشست آینده این اتحادیه در ماه ژانویه اجرایی شوند.

اعضای اتحادیه اروپا بعد از ظهر روز جمعه در بروکسل گرد‌هم می‌آیند تا در خصوص تحریم‌ها علیه ایران گفت‌و‌گو کنند و انتظار می‌رود که این بیانیه روز جمعه از سوی این اتحادیه به تأیید برسد.

این اتحادیه در آخرین اقدام خود با تحریم۱۸۰ شخصیت و شرکت ایرانی بر شدت تحریم‌ها علیه ایران افزوده بود و پیشتر اظهارات مقامات مختلف کشورهای اروپایی مبنی بر این بود که تحت فشار قرار دادن حوزه نفتی ایران نیز مد نظر اتحادیه اروپا قرار دارد.

با این‌حال این در بیانیه‌ای که روز جمعه در نشست این اتحادیه قرائت خواهد شد، اشاره‌ای به تحریم نفت ایران نشده است.

اگرچه گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا سه روز پیش از این تأکید کرده بود که اتحادیه اروپا در مورد ضرورت تحریم نفت ایران اتفاق نظر دارد، به نظر می‌رسد وابستگی برخی از کشورهای اروپایی نظیر یونان و ایتالیا به نفت ایران در بیانیه روز جمعه اتحادیه اروپا مد نظر قرار گرفته است.

به تازگی ایالات متحده که پیشتر در بیانیه‌ای از عزم واشینگتن برای تحریم تجارت نفت و گاز ایران خبر داده بود از کره جنوبی و سایر همپیمانان آمریکا خواست تا صنعت پتروشیمی ایران خودداری کنند.

رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا که در این خصوص به کره جنوبی سفر کرده بود، ضمن اشاره به این مسئله، با اشاره به اهمیت امنیت داشتن کشورها از لحاظ انرژی، تأکید کرد که نفت خام از این قاعده مستثنی است.

کره جنوبی ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند. همچنین چین، هند، ژاپن، ترکیه و اتحادیه اروپا از خریداران اصلی نفت ایران هستند.

جمهوری اسلامی می‌گوید در صورت اعمال تحریم، جایگزینی برای نفت ایران در بازار جهانی وجود ندارد و هشدار داده است که تحریم نفت ایران موجب افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.

تحریم‌های غرب در واکنش به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است؛ فعالیتی که به گفته غرب دارای بعد نظامی است.

با این‌حال جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای اش دارای ماهیتی کاملا صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG