لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

شرکت‌های پتروشیمی ایران:‌ بدهکار‌ترین و وابسته‌ترین


نمایی از کارخانه پتروشیمی ماهشهر
نمایی از کارخانه پتروشیمی ماهشهر
در حالی که صنایع پتروشیمی ایران که در گزارش آذرماه اداره اطلاعات انرژی آمریکا به عنوان یکی از چالش‌های عمده دولت ایران برای پیشرفت و پیشبرد پروژه‌ها مطرح شده‌ است، از سوی دیگر بنا بر گزارش روز پنج‌شنبه خبرگزاری ایسنا، بدهکار‌ترین شرکت‌های ایران نیز اتفاقا در همین زمینه فعال‌اند.

اداره اطلاعات آمریکا در گزارش خود تاکید کرده است که با توجه به مشکلات مالی، پیشرفت بسیار اندکی در پیشبرد پروژه‌های ساخت پالایشگاه در ایران حاصل شده است.

هم اکنون ۳۸ واحد پتروشیمی در ایران فعال هستند که، طبق گزارش وزارت صنایع و معادن ایران، ارزش صادرات تولیدات پتروشیمی ایران در سال گذشته (با ارزش کل فروش ۱۸ میلیارد دلاری) حدود ۱۱ و نیم میلیارد دلار بوده است، اما به هر حال درصد سهم پتروشیمی در تولید ناخالص داخلی ایران به عنوان دومین دارنده بزرگ گاز و سومین دارنده نفت جهان فقط یک و نیم درصد بوده است.

هم اکنون ۹ پالایشگاه بنزین‌سازی نیز در ایران فعال هستند و ایران در نظر دارد ظرفیت تولید بنزین خود را با راه‌اندازی ۶ پالایشگاه دیگر از میزان یک و نیم میلیون بشکه به سه میلیون و دویست هزار بشکه در روز برساند. ایران اعلام کرده است که تا پایان سال جاری خورشیدی ظرفیت تولید بنزین خود را به ۷۰ میلیون لیتر در روز خواهد رساند.

اکنون خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که «نگاهی به ۲۱ شرکتی که به عنوان بدهکار‌ترین شرکت‌های کشور انتخاب شده‌اند، گویای آن است که حدود یک چهارم این شرکت‌ها به طور مستقیم در زمینه پتروشیمی فعال‌اند».

به گزارش این خبرگزاری، براساس آخرین اطلاعات منتشر شده بر پایه آمار سال مالی ۱۳۸۸ (رتبه‌بندی ۳۰۰ شرکت بزرگ از سوی سازمان مدیریت صنعتی) پنج شرکت پتروشیمی جزء مجموعه بدهکار‌ترین شرکت‌های کشور هستند.

اخیرا خبرگزاری‌های ایران گزارش کردند که پیشرفت ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی کشور به نام ستاره خلیج فارس، از ابتدای سال جاری بر روی ۴۰ درصد متوقف شده است.

این پالایشگاه که ۵۵ میلیون لیتر فرآورده‌های اصلی مورد نیاز کشور را در صورت بهره‌برداری تامین می‌کند، در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن قرار است با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین و ۶ میلیون لیتر نفت‌ گاز تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد.

به گفته توفیق آذرمگین، مدیر عامل این پالایشگاه، تاکنون یک میلیارد دلار برای این پالایشگاه سرمایه‌گذاری شده است و برای تکمیل آن به یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار دیگر نیاز هست.

تحریم و وابستگی صنایع پتروشیمی ایران

ماه گذشته آمریکا، بریتانیا و کانادا در پی انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کردند. بریتانیا تمامی روابط مالی و اعتباری خود با بانک‌های ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را قطع کرد و آمریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی علیه صنعت پتروشیمی ایران به اجرا گذاشته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، کره جنوبی که سال گذشته ۳۵۰ میلیون دلار واردات محصولات پتروشیمی از ایران داشته، هم اکنون طرح ممنوعیت واردات محصولات پتروشیمی ایران را در دست بررسی دارد.

طبق گزارش وزارت صنایع ایران، میزان تولید کنونی محصولات پتروشیمی در مجتمع‌های تولیدی کشور در حدود ۴۲۹۵۲ هزار تن است که از این میزان ۱۵۰۳۳ هزار تن تحت لیسانس کشور آلمان است. کشور آلمان در واقع با سهم ۳۵ درصدی در تولید محصولات پتروشیمی مجتمع‌های تولیدی کشور بیشترین سهم را در این حوزه دارد. پس از آلمان، برتیانیا با ۱۸ درصد، فرانسه با ۱۲ درصد و هلند با ۱۱ درصد در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به این آمار و ارقام، حوزه تکنولوژی در صنعت پتروشیمی ایران کاملا به کشورهای خارجی وابسته است.

این گزارش می‌افزاید که بیش از نیمی از محصولات تولیدی کشور تا سال ۱۳۹۳ به این ۴ کشور وابسته خواهد بود، البته این آمار به جز طرح‌هایی هستند که در حال انتخاب لیسانسور هستند که قاعدتاً با توجه به پیشرو بودن این کشور‌ها در این حوزه، تکنولوژی مابقی تولیدات این صنعت در سال‌های آتی نیز که در حدود ۲۲ درصد است، توسط همین کشور‌ها باید تأمین شود.
XS
SM
MD
LG