لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

تولید روزانه نفت عراق از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه تجاوز کرد


تاسیسات نفتی در استان بصره
تاسیسات نفتی در استان بصره
وزیر نفت عراق اعلام کرد برای نخستین بار در طول ۲۰ سال گذشته تولید نفت این کشور از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز تجاوز کرد.

عبد الكريم لعيبی، وزیر نفت جدید عراق، روز یکشنبه ضمن اعلام این خبر گفت میزان تولید نفت عراق روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است و تولید نفت این کشور زودتر از انتظار به سقف مورد نظر خواهد رسید.

عبد الكريم لعيبی، در مراسم معارفه خود به خبرنگاران گفت: «امروز تولید ما از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه تجاوز کرد.»

عراق از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۵ قرارداد نفت و گاز با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است که این میزان سرمایه‌گذاری در این بخش در طول ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مطابق برنامه، عراق در نظر دارد تا سال ۲۰۱۷ میلادی میزان تولید نفت خام خود را به ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند.

عراق نزدیک به ۹۵ درصد از بودجه سالانه خود را از راه صادرات نفت تامین می‌کند.

پس از سقوط دولت صدام حسین عراق که چهارمین ذخایر نفتی شناخته شده در جهان را در اختیار دارد، در تلاش است، تولید خود را به سقف سه میلیون بشکه در روز برساند یعنی میزانی که پیش از این در دهه ۱۹۸۰ تولید می‌کرد.

در همین حال بهای نفت روز دوشنبه در بازارهای آسیایی برای تحویل در ماه فوریه با افزایش روبرو بود و به بشکه‌ای ۹۱ دلار و ۷۸ سنت رسید.

روز پنجشنبه و پیش از تعطیلات کریسمس، در بازار نیویورک بهای نفت نزدیک به یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گفته کارشناسان بازار نفت، افزایش بهای نفت به این دلیل بوده که در نشست کشورهای عربی عضو اوپک در قاهره گفته شده که اوپک احتمالا تا ماه ژوئن سال آینده نشستی نخواهد داشت؛ این به معنای این است که اوپک تمایلی به افزایش تولید ندارد.

اوپک که نزدیک به ۴۰ درصد از نفت دنیا را تامین می‌کند در ماه جاری میلادی، تصمیمی درباره افزایش سهمیه‌ تولیدکنندگان اتخاذ نکرد.

بهای نفت از ماه سپتامبر تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است.
XS
SM
MD
LG