لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

هشدار رئیس بانک جهانی نسبت به ورود اقتصاد جهانی به «محدوده خطر»


رابرت زلیک، رئیس بانک جهانی.
رابرت زلیک، رئیس بانک جهانی.
رئیس بانک جهانی هشدار داد که در هفته‌های اخیر اعتماد سرمایه‌گذاران در چند کشور مهم نسبت به آینده اقتصادی بازارهای جهانی سلب شده و این امر اقتصاد جهانی را به «یک محدوده خطر جدید» وارد کرده‌است.

رابرت زلیک که روز یکشنبه در مراسمی در سیدنی استرالیا سخن می‌گفت افزود که رویدادهای اقتصادی تازه در ایالات متحده و اروپا باعث افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در کشورهای مختلف شده‌است؛ سرمایه‌گذارانی که خود از مدت‌ها قبل با مسائلی مانند بدهی‌های دولتی و بیکاری روبه‌رو هستند.

رئیس بانک جهانی اظهار داشت: «به نظر من این رویدادها توأم با چند وضعیت شکننده دیگر، ما را وارد یک محدوده خطر جدید کرده‌است، و من برای ابراز این کلمات دلایلی جدی دارم.»

به گفته رابرت زلیک بحث‌های دنباله‌دار تعیین سقف بدهی در کنگره ایالات متحده در افت میزان اعتماد به بازارها نقش داشته‌است.

رئیس بانک جهانی اما افزود: «ولی این طور نیست که ایالات متحده الان با خطری قریب‌الوقوع روبه‌رو باشد، بلکه مشکل جدی‌تر متوجه حوزه یورو است زیرا در آن منطقه جریان رسیدگی به بدهی‌های دولتی و رسیدگی به شماری از اشکالات در رقابت‌پذیری اقتصادی با تعویق روبه‌رو است.»

رابرت زلیک که پیش از این نماینده تجاری ایالات متحده در دولت جرج بوش بود از کشورها خواست تا به‌جای «وصله پینه کردن» مشکلات، راهی برای «مسلط شدن» بر مسئله بدهی‌های خود پیدا کنند.

وی هشدار داد که بدون غلبه بر مشکل بدهی‌ها، اقتصاد کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا نیز ممکن است به سراشیبی رکود بیفتد.

در ماه‌های اخیر به‌ویژه اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور یونان با پیچیدگی زیادی مواجه شده و ۱۷ کشور حوزه یورو از آن بیم دارند که فروپاشی مالی یونان، پیامدهای وخیمی در دیگر کشورها به بار بیاورد.

اقتصاد ایالات متحده نیز در ماه‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شده ولی اعلام کاهش نرخ بیکاری در این کشور که هم‌اینک بالای ۹ درصد برآورد شده، روز پنج‌شنبه گذشته به آرامش بازارهای جهانی کمک کرد.

در همین حال طی ماه جاری مؤسسه اعتبارسنجی مالی «استاندارد اند پورز» برای نخستین بار در تاریخ، اعتبار مالی ایالات متحده را یک رتبه تنزل داد، که این اقدام واکنش منفی کاخ سفید را دربر داشت.
XS
SM
MD
LG