لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

دیپلمات اروپایی: گفت‌وگوهای کارشناسی استانبول پیشرفتی نداشت


یکی از جلسات گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با ۱+۵. نفر سمت راست: علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران.
یکی از جلسات گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با ۱+۵. نفر سمت راست: علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران.
یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید که در آخرین جلسه از گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های غربی که روز سه‌شنبه در استانبول و در سطح معاونان برگزار شد «پیشرفتی حاصل نشده» و امکان این نیز هست که سطح این گفت‌وگوها در جلسه بعدی «حتی از سطح معاونان هم پایین‌تر بیاید».

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، در سطح معاونان که از آن به عنوان مذاکرات کارشناسی یاد می‌شود، بین علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران، و هِلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سوم مرداد پشت درهای بسته در استانبول برگزار شد.

روز جمعه، یک دیپلمات اروپایی که به خاطر محرمانه بودن جزئیات جلسه یادشده نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «فقدان پیشرفت در گفت‌وگوهای سه‌شنبه به احتمال زیاد بدین معنی است که جلیلی و اشتون تنها بر سر یک دیدار دیگر اشمید و باقری یا حتی دیداری در سطح پایین‌تر و باز هم در سطح کارشناسی توافق خواهند داشت».

یک روز پیش از آن، دیپلمات دیگری از اتحادیه اروپا که او نیز از اعلام نام خود پرهیز دارد به آسوشیتدپرس گفت که کاترین اشتون به‌زودی با مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، سعید جلیلی، در مورد چگونگی ادامه مذاکرات هسته‌ای صحبت خواهد کرد.

این دو دیپلمات که به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس «با نتایج گفت‌وگوهای اشمید و باقری آشنا هستند» به این خبرگزاری گفتند به این خاطر که رویارویی مسلحانه به عنوان یکی از گزینه‌های موجود به‌جای مذاکره مطرح است، گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و غرب، در هر سطحی که می‌خواهد باشد، ادامه خواهد یافت.

ایران نیز با علم بر این مسئله تمایل خود به ادامه مذاکرات را بیان کرده و در همین راستا علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، نیز روز جمعه گفت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تا دستیابی به «نتیجه مثبت و سازنده» ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در نشست هفتگی خود حتی ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها ازجمله به اقداماتی بینجامد «که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند».

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ تاکنون به ترتیب در استانبول، بغداد، مسکو و بار دیگر استانبول برگزار شده‌ است.

پس از آن که گفت‌وگوهای ماه گذشته دو طرف در مسکو نتوانست شکاف موجود میان ایران و پنج عضو دائمی سازمان ملل متحد به اضافه آلمان را در زمینه اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پر کند دو طرف موافقت کردند تا گفت‌وگوها را در سطحی پایین‌تر ادامه دهند تا شاید بدین وسیله راهی برای برون‌رفت از بن‌بست مذاکراتی یافته شود.

در همین راستا علی باقری و هلگا اشمید روز ۱۳ تیرماه جلسه‌ای را در سطح فنی و کارشناسی در استانبول برگزار کردند و پس از آن گفت‌وگوهای کارشناسی خود را روز سوم مرداد در همین شهر پی گرفتند.

این گفت‌وگوها در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند که در پی «طولانی کردن مذاکرات» هستند.

قدرت‌های غربی که نمایندگان آنها در قالب گروهی موسوم به ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کنند از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار «شفاف‌سازی» جمهوری اسلامی در این زمینه هستند.

اما ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG