لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

تنش بین مصر و‌ آمریکا در پی اعلام جرم علیه سازمان‌های غیردولتی


ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر.
ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر.
وزارت دادگستری مصر علیه ۴۳ تن از اعضای سازمان‌های غیردولتی این کشور اعلام جرم کرده‌ است که از این تعداد ۱۹ نفر از شهروندان آمریکایی هستند.

گزارش‌ها حاکی است که این امر خشم دولت آمریکا و کنگره ایالات متحده را در بر داشته‌ است و مقام‌های آمریکایی در این رابطه گفته‌اند که این اقدام مصر ممکن است بر کمک‌های مالی آمریکا به این کشور نیز تأثیر بگذارد.

در این رابطه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفته ‌است که «این اقدام‌ها ممکن است برای مناسبات ما و برنامه‌های کمکی ما پیامدهایی داشته باشد».

مصر سالانه ۱٫۳ میلیارد دلار از ایالات متحده کمک نظامی دریافت می‌کند.

دولت مصر سازمان‌های غیردولتی هوادار دموکراسی در مصر را متهم می‌کند که با دریافت پول از ایالات متحده به تبلیغ برای برخی از احزاب تازه در این کشور می‌پردازند و «با این کار به ناآرامی‌ها در کشور کمک می‌کنند»، اتهامی که از سوی این سازمان‌ها رد می‌شود.

اقدام تازه حکومت نظامیان بر مصر علیه نهادهای غیردولتی در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های نظامی مصر پیش از این قول توقف فوری بازرسی و پلمب این سازمان‌ها و بازگرداندن اسناد و اموال آنها را داده ‌بودند.

اعلام جرم روز دوشنبه علیه این سازمان‌های مردم‌نهاد پس از آن صورت می‌گیرد که کشور مصر پنج روز از ناآرامی و خشونت را پشت سر می‌گذارد که از هفته گذشته در یک ورزشگاه فوتبال آغاز شد و تا روز دوشنبه ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای عالی نیروهای مسلح مصر در واکنش به این ناآرامی‌ها به کمیسیون عالی انتخابات این کشور دستور داده است تا روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را سرعت ببخشند و ثبت نام نامزدها را به جای ماه آوریل از دهم مارس آغاز کنند.

روز دوشنبه در پنجمین روز از ناآرامی‌ها در قاهره، نیروهای امنیتی مصر با معترضانی که سنگ و بمب‌های بنزینی دست‌ساز پرتاب می‌کردند درگیر شدند. معترضان مصری که از عملکرد پلیس و حاکمان نظامی آن کشور در برخورد با حوادث مسابقه فوتبال روز چهارشنبه ناراضی هستند، در چند شهر مختلف دست به اعتراض زدند.

خشونت‌ها در قاهره پس از آن آغاز شد که درگیری طرفداران دو تیم فوتبال در ورزشگاهی در پورت سعید در ۱۳ بهمن امسال به کشته شدن ۷۴ تن انجامید.

در همین حال، گروه اخوان‌المسلمین، یکی از گروه‌های اصلی سیاسی مصر، هواداران حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر، را متهم کرد که عامل اصلی خشونت در این بازی فوتبال بوده‌اند.

در روزهای اخیر بر وسعت درخواست‌ها از نظامیان برای تسلیم قدرت به غیر نظامیان افزوده شده است.
XS
SM
MD
LG