لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

اوباما با نویسنده بازمانده هولوکاست کتاب مشترک می‌نویسد


الی ویزل (Elie Wiesel) نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات، به همراه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا.
الی ویزل (Elie Wiesel) نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات، به همراه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا.
الی ویزل نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات که از زمره جان‌بدربردگان نسل‌کشی یهودیان در سال‌های جنگ جهانی دوم است اخیرا گفت که قرار است به طور مشترک با باراک اوباما یک کتاب منتشر کنند.

الی ویزل که هشتاد و چهار سال دارد در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که از چندی پیش کار روی این کتاب را آغاز کرده و پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این پروژه را از سر خواهد گرفت.

وی در بخشی از مصاحبه گفت: «باراک اوباما و من تصمیم گرفتیم که با هم کتابی بنویسیم، کتابی که در مورد دو دوست است.»

الی ویزل نویسنده کتاب خاطرات پرفروشی است به نام «شب» که خاطرات وی از دورانی را که در اردوگاه آشویتس سپری کرده‌است بازگو می‌کند. مادر و خواهر وی در این اردوگاه به قتل رسیدند.

باراک اوباما اولین بار با این نویسنده در دانشگاهی که تحصیل می‌کرد آشنا شد. در سال ۲۰۰۹ هنگام دیدار رئیس جمهوری آمریکا از اردوگاه مرگ «بوخن‌والد» در آلمان باراک اوباما از الی ویزل خواست که در این سفر وی را همراهی کند. از آن زمان رابطه دوستی دو نفر آغاز شد.

باراک اوباما در پایان سخنرانی خود در این محل خطاب به الی ویزل گفت: «آخرین حرف را در اینجا شما باید بزنید.»

الی ویزل سخنان خود را با این جملات به پایان برد: «جناب رئیس ما امید بسیار زیادی به شما داریم. با توجه به بینش اخلاقی شما از تاریخ امیدوار هستیم که بتوانید جهان را به جای بهتری بدل کنید. شما آخرین امید ما هستید.»

به گفته الی ویزل، او و اوباما اکنون دوستان خوبی هستند و گاهی اوقات برای صرف شام با یکدیگر ملاقات می‌کنند. الی ویزل در ادامه مصاحبه با روزنامه هاآرتص می‌گوید: «ما در مورد فلسفه، دیدگاه‌های تاریخی و اجتماعی و نظریه‌های گوناگون صحبت می‌کنیم. ولی هیچگاه وارد بحث سیاسی نمی‌شویم اوباما اهل اندیشه و تفکر است و کنجکاوی روشنفکرانه عمیقی دارد.»

الی ویزل نویسنده بیش از پنجاه کتاب داستانی و غیر داستانی در مصاحبه خود با روزنامه اسرائیلی اطلاعات چندانی در مورد کتاب مشترکشان با باراک اوباما برملا نمی‌کند. وی می‌گوید: «من همواره در حال کار کردن روی موضوع و متنی هستم ولی در مورد آن نمی‌توانم به شما چیزی بگویم. من کمی خرافاتی‌ام. آدم نباید در مورد بچه‌ای که هنوز متولد نشده زیاد صحبت کند.»
XS
SM
MD
LG