لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

جنجال بر سر کتاب تازه باراک اوباما؛ «از تو می‌خوانم»


کتاب تازه باراک اوباما با نام «از تو می خوانم»
کتاب تازه باراک اوباما با نام «از تو می خوانم»
همزمان با انتشار نخستين کتاب باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، برای کودکان، شبکه خبری «فاکس نيوز» تيتر وب سايت خود را به اين مسئله اختصاص داد و نوشت: اوباما رئيس قبيله سرخ پوستی که ژنرال آمريکايی را کشت ستايش می کند.

کتاب اوباما با نام «از تو می‌خوانم» روز چهارشنبه در کتابفروشی ها عرضه شد و درآمد حاصل از فروش اين کتاب قرار است برای کمک به فرزندان نظاميان از کار افتاده و معلول آمريکایی اختصاص داده شود.

اوباما در این کتاب مصور خطاب به دختران خود ماليا و ساشا با اين جمله آغاز می‌کند: آيا به شما گفته‌ام که چقدر خوبيد؟

روزنامه یو.اس.ای تودی می‌نويسد: «گاو نشسته» که نيروهای کاستر را در ليتل بيگ هورن شکست داد، را می‌توان گزينش جنجال برانگيز اوباما در اين ماجرا ناميد.

اوباما در کتاب خود می نويسد که گاو نشسته «حکيمی بود که زخم دل های شکسته و پيمان های گسيخته را درمان می بخشيد. اين که ما مردمی متفاوت هستيم عيبی ندارد.»

کتاب که درآمد آن مصروف نظاميان از کار افتاده و زخمی خواهد شد، از رئيس قبيله لاکوتا نيز سخن به ميان می آورد که «بی پرده سخن گفت و مردم خود را عليه برخی از سياست های دولت آمريکا بسيج کرد. او به خاطر پيروزی فراموش نشدنی خود در ۱۸۷۶ بر کلنل جرج آرمسترانگ کاستر در نبرد ليتل بيگ هورن، آوازه يافت.»

اين موضوع توفانی از بحث های بسياری ميان هواداران و مخالفان رئيس جمهور و شبکه خبری فاکس برپا کرد که ضمن اشاره به تجدید نظر تاريخی و برخورد درست و امروزی درباره آن به ريشخند يکديگر برخاستند.

يکی از کاربران، کتاب اوباما را «تازه ترين جنايت ضد آمريکايی اوباما» ناميده است.

گفتنی است نام کتاب اوباما يادآور يک موزيکال سال ۱۹۳۱ است که در آن يک سياستمدار نامزد رياست جمهوری عشق را سکوی تبليغاتی انتخاباتی خود کرده بود، همچنانکه اوباما در انتخابات «اميد» را سکوی تبليغاتی خود کرده بود.

فهرست انتخاباتی اوباما درباره آمريکاييان متشکل از گروه های گوناگون اندکی جسورانه است. در اين فهرست در کنار قهرمانان جاودانی آمريکا چون جرج واشنگتن و آبراهام لينکلن، کسانی را می بينيم که به خاطر نگاه انسان دوستانه خود (مانند جين آدمز) و شخصيت محکم (مانند هلن کلر) و الهام بخش (مانند سزار چاوز) برگزيده شده اند. تاکنون کسی از اوباما به خاطر اين گزينش خود که گهگاه مناسب سن کودکان نيست، انتقاد نکرده است.

اد لاينن ثال از دانشگاه اينديانا می گويد: اگر اوباما کودکی را نوازش کند، شبکه خبری فاکس او را متهم به تجاوز می کند. به نظر می آيد کاری که اوباما کرده است، افق نگاه ما از شخصيت های تاريخی مان را گسترده تر کرده است. آمريکا همواره موزاييک جوامعی بوده است که در آن افراد اين جوامع به قهرمانان ملت تبديل شده اند يا به الگوهايی نمونه ای با سرنوشت های تراژيک و جنجال برانگيز.

رابرت آتلی، نويسنده بيوگرافی گاو نشسته می گويد جای رئيس قبيله لاکوتا سيوکس در معبد قهرمانان آمريکا است و می افزايد «او بی گمان سرخ پوست ترين سرخ پوست بود، دلبسته کامل فرهنگ خود و با نيروی سياسی و نفوذ روحانی خود مردم خود را رهبری کرد. او همان اندازه آمريکايی است که ديگر مردم آمريکا.»

به گفته آتلی، تيتر فاکس نيوز «ساده کردن صورت مسئله است». گاو نشسته به گفته وی در آن دوران تاريخی ديگر خيلی پير شده بود و جنگ ليتل بيگ هورن را «اسب ديوانه» هدايت کرد.

اين نخستين باری نيست که بر سر بخشی از تاريخ جنجال برپا شده است. در سال های ۱۹۹۰ نيز پارک ملی آمریکا نام کلنل کاستر را از وب سايت خود برداشت و يادبودی برای سرخ پوستانی که در آن نبرد کشته شده بودند برپا کرد. اين اقدام خشم برخی را برانگيخت.

بحث و گفت و گو بر سر مسئله تازه همچنان ادامه دارد و پال هاتن، نويسنده ده ها کتاب در زمينه تاريخ غرب آمريکا درباره گاو نشسته می گويد: به باور من او يک رهبر پيشرو نبود و داشت برای گذشته می جنگيد نه آينده. او در ايستادگی خود نيستی و نابودی و فقر را برای مردم خود آورد.
XS
SM
MD
LG