لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

تهدید اروپا علیه آمریکا در واکنش به شنود: لغو دو توافق‌نامه امنیتی


مقر کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل.
مقر کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل.
اتحادیه اروپا تهدید کرد در صورتی که واشینگتن نتواند نشان دهد که به قوانین اروپایی مربوط به حریم اطلاعات شخصی احترام می‌گذارد، این اتحادیه دو مورد از توافق‌نامه‌های امنیتی خود با ایالات متحده را لغو خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این دو توافق‌نامه به اجازه دسترسی آمریکا به اطلاعات مالی و مسافرتی اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

این تهدید اتحادیه اروپا پس از آن صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌ها از ردیابی و شنود ارتباطات اینترنتی و گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان اروپا توسط سازمان امنیت ملی آمریکا طی چند سال گذشته خبر دادند.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل نیز روز شنبه، هشتم تیر، نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا، ان‌اس‌اِی، در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن وسایل شنود کار گذاشته و به کامپیوترهای دفتر این نمایندگی نفوذ کرده است.

در پی مخابره این گزارش‌ها، سسیلیا مالمستروم، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه، سیزدهم تیر، با ارسال نامه‌ای به دو مقام آمریکایی در مورد شیوه اجرای دو توافق‌نامه یادشده ابراز نگرانی کرد.

این دو توافق‌نامه پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به امضا رسید و هدف از آن اعطای امکانات بیشتر به واشینگتن برای مبارزه با تروریسم بوده است.

به نوشته رویترز، سسیلیا مالمستروم در نامه خود به مقام‌های آمریکایی نوشت که «در صورتی که نتوانیم نشان دهیم که این دو توافق‌نامه با پیروی کامل از قانون اجرا شده‌اند اعتماد به آنها به طور جدی خدشه‌دار خواهد شد و ناچار خواهیم بود در مورد آنها تجدید نظر کنیم».

وی در نامه خود به مقام‌های ارشد امنیتی آمریکا تأکید کرد که روابط آمریکا و اتحادیه اروپا در «برهه زمانی حساسی» قرار گرفته است.

خانم مالمستروم در این نامه افزوده‌ است که «اعتماد متقابل به شدت کاهش پیدا کرده و از ایالات متحده انتظار دارم تا برای اعتمادسازی دوباره هر آن چه می‌تواند انجام بدهد».

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا هفته آینده تیمی از مقامات را برای بازنگری در این دو توافق‌نامه به واشینگتن می‌فرستد.

توافق‌نامه اول که به «برنامه ردیابی مالی تروریسم» معروف است به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد تا به داده‌های مربوط به نقل و انتقالات مالی بین‌المللی که در بانک‌های اطلاعاتی اروپا ذخیره شده دسترسی داشته باشد.

توافق‌نامه دوم به نام «توافق‌نامه ثبت اسامی مسافران» اطلاعاتی که مسافران به هنگام خرید بلیت هواپیما و حضور در فرودگاه‌های اروپایی ارائه می‌کنند را در اختیار وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا قرار می‌دهد.

رسانه‌ها اطلاعات مربوط به شنودهای انجام‌شده توسط آمریکا را از اسناد محرمانه‌ای به دست آورده‌اند که ادوارد اسنودن، کارمند پیمانی سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، همراه دارد.

ادوارد اسنودن پس از افشای شنودهای اطلاعاتی این سازمان به هنگ کنگ و سپس مسکو گریخت و اکنون در بخش ترانزیت فرودگاه بین‌المللی مسکو به‌ سر می‌برد؛ آمریکا خواستار استرداد او شده است.
XS
SM
MD
LG