لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

اتحادیه اروپا: ایران توافقنامه با آژانس را امضا کند


اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۷ خرداد، از ایران خواست تا توافقنامه‌ای را که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان دسترسی بیشتر به تأسیسات، افراد، و اطلاعات مرتبط با برنامه هسته‌ای می‌دهد، امضا کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه‌ای که در نشست هفته جاری شورای حکام آژانس در وین منتشر شد آمده‌است که «از ایران می‌خواهیم تا این توافقنامه را بدون تأخیر امضا کند.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۵ خرداد در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام آژانس گفت که او در تاریخ ۲۱ ماه مه با طرف‌های ایرانی بر سر امضای این سند همکاری که «رویکرد ساختارمند» نام گرفته به توافق رسیده‌است.

بنا بر گزارش‌ها در صورت امضای این سند همکاری نحوه بازرسی‌ها و شیوه انجام تحقیقات آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص می‌شود.

آقای آمانو که دو هفته پیش سفری کم‌سابقه به تهران داشت، روز دوشنبه گفت که «به من اطمینان داده شد تسهیلات لازم برای اجرای سریع توافق بر سر رویکرد ساختارمند فراهم می‌شود و اینکه بقیه اختلافات موجود میان ایران و آژانس مانعی بر سر راه این توافق ایجاد نخواهد کرد».

ایران «هیچ همکاری محسوسی» انجام نداده‌است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه روز چهارشنبه خود هم‌چنین گفت که به‌رغم افزایش گفت‌وگوها میان ایران و آژانس اتمی، هنوز «هیچ همکاری محسوسی» از سوی تهران در راستای مطالبات قطعنامه ماه نوامبر آژانس دیده نمی‌شود و این امر «عمیقاً نگران‌کننده» است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه ماه نوامبر خود خواستار همکاری بیشتر تهران برای رفع شبهات در پرونده هسته‌ای ایران شده‌بود.

بیانیه روز چهارشنبه اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره مشخص به سایت پارچین نوشت که «اتحادیه اروپا بار دیگر بر اهمیت صدور اجازه دسترسی زودهنگام به تمامی تأسیسات، افراد، و اطلاعاتی که آژانس خواستار آن باشد و در زمانی که آژانس می‌خواهد، تأکید می‌کند».

محوطه نظامی پارچین در جنوب شرق تهران محلی است که آژانس می‌گوید ایران احتمالاً در آن آزمایش‌های مربوط آزمایش‌های مرتبط به چاشنی کلاهک اتمی انجام داده‌است و رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس نیز روز چهارشنبه گفت که «ایران آشکارا در حال تلاش برای پاکسازی سایت نظامی پارچین است»؛ اتهامی که ایران رد می‌کند.

در همین روز به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس هیئت اسرائیلی حاضر در نشست شورای حکام آژانس در وین به نمایندگان کشورهای حاضر گفت که «ایران استراتژی فریب، سرپیچی و مخفی‌کاری را پیش گرفته تا برای دستیابی به سلاح اتمی وقت بخرد.»

اهود ازولای، رئیس هیئت اسرائیلی، در مصاحبه‌ای جداگانه با آسوشیتدپرس اظهار داشت که در رابطه با مناقشه هسته‌ای ایران «وقت برای راه حل سیاسی در حال پایان است.»
XS
SM
MD
LG