لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

نرخ بیکاری در حوزه یورو به بالاترین حد خود در ۱۳ سال اخیر رسید


جویندگان کار در حال ورود به اداره کاریابی در مالاگا، جنوب اسپانیا. ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲.
جویندگان کار در حال ورود به اداره کاریابی در مالاگا، جنوب اسپانیا. ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲.
آمارهای منتشره در روز دوشنبه حاکی از کاهش بیکاری در آمریکا و ژاپن به پایین ترین میزان خود در چهار سال اخیر است ولی نرخ بیکاری در کشورهای حوزه یورو در ماه فوریه به بالاترین حد خود طی ۱۳ سال اخیر رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمارهای رسمی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد درصد بیکاری در ۱۷ کشور حوزه یورو پس از ده ماه افزایش متوالی، در ماه فوریه به ۱۰٫۸ درصد رسید که رقمی بی‌سابقه در سیزده سال اخیر است.

داده‌های منتشر شده توسط دفتر آمار اتحادیه اروپا، یوروستات، نشانگر این است که در ماه فوریه گذشته ۱۷.۱ میلیون مرد و زن در حوزه یورو بیکار بوده‌اند که این تعداد نسبت به یک سال پیش از آن يک ميليون و ۴۸۰ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

بنا بر آمارها، طی ماه یادشده در کل اتحادیه اروپا ۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر بیکار بوده‌اند که این رقم نسبت به یک سال پیش از آن ۱٫۸۷ میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد.

بنا بر آمارها، نرخ بیکاری در ۱۸ کشور اتحادیه اروپا نسبت به یک سال پیش افزایش پیدا کرده و در هشت کشور کاهش داشته‌است.

در این میان اسپانیا با ۲۳.۴ درصد بیشترین تعداد بیکاران در این اتحادیه را دارد و پس از آن یونان با ۲۱ درصد، پرتغال با ۱۵ درصد و ایرلند با ۱۴.۷ درصد قرار دارند.

ایتالیا نیز با نرخ بیکاری ۹.۳ درصدی روبه‌رو است که برای این کشور یک رکورد به‌ شمار می‌آید.

آمارهای به‌دست آمده نشانگر افزایش شکاف میان شمال و جنوب اروپاست و کمترین میزان بیکاری هم‌چنان در کشورهای شمالی به چشم می‌خورد.

کمترین درصد بیکاری در اتحادیه اروپا در اتریش با ۴.۲ درصد است و پس از آن هلند با ۴.۹ درصد و لوکزامبورگ با ۵.۲ درصد و آلمان با ۵.۷ درصد قرار دارند.

بیشتر بیکاری مربوط به جوانان در کشورهای جنوب است به طوری‌که در حال حاضر از هر دو جوان اسپانیایی یا یونانی یک نفر بیکار است.

سرایت ضعف اقتصادی به آلمان و فرانسه

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «شاخص مدیریت خرید تولیدکنندگان» که توسط مراکز تحقیقاتی محاسبه شده نشان می‌دهد که ظاهراً ضعف اقتصادی «کشورهای حاشیه» حوزه یورو در حال گسترش به «کشورهای اصلی» این حوزه هم‌چون آلمان و فرانسه است.

یک بررسی مهم نشان می‌دهد که میزان تولید در ماه مارس در اقتصادهای آلمان و فرانسه به پایین‌ترین درصد خود در سه‌ماهه اخیر نزول کرده‌است.

بنا بر این بررسی‌ها، شاخص تولید شرکت‌های اروپایی از ۴۹ در ماه فوریه به ۴۷.۷ در ماه مارس کاهش پیدا کرده که این نیز یکی دیگر از نشانه‌های حرکت به سمت رکود اقتصادی است.

رهبران حوزه یورو قول داده‌اند تا راهبردهای رشد و اشتغال‌زایی سختگیرانه‌ای را دنبال کنند ولی در همین حال برای این کار نیاز به کاهش بودجه در بخش‌های مختلف و اصلاحات ساختاری دارند که این امور در میان مردم از محبوبیت برخوردار نیست.

ادامه روند ضعف در اقتصاد اروپا در حالی است که آمارها نشان‌دهنده این است که در ایالات متحده آمریکا شمار افراد جویای کار طی هفته گذشته به کمترین میزان در چهار سال اخیر رسیده و این حکایت از بهبود بازار کار در این کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول وزارت کار آمریکا، تعداد کارجویان در بازار کار آمریکا پنج هزار نفر در هر هفته کاهش نشان می‌دهد که این امر از آوریل ۲۰۰۸ به این‌سو سابقه نداشته‌است.

گزارش‌های دولت ژاپن نیز حاکی است میزان بیکاری در این کشور نیز در ماه اخیر با یک‌دهم درصد کاهش نسبت به ماه پیش، هم‌اینک به ۴.۵ درصد رسیده‌است.

گزارش‌ها حاکی است که انتشار آمارهای کاهش نرخ بیکاری در آمریکا ارزش سهام در بازارهای اروپایی را افزایش داد.
XS
SM
MD
LG