لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

یوتل‌ست انتقادهای شیرین عبادی در مورد همکاری با ایران را رد کرد


شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتِل‌سَت با رد انتقاد شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، می‌گوید که این شرکت هیچ‌گاه تسلیم فشارهای حکومت ایران برای اعمال سانسور در پخش کانال‌های ماهواره‌ای نشده‌است.

شیرین عبادی چند روز پیش در یک گردهمایی ایرانیان در دانشگاه استکهلم سوئد از اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست انتقاد کرد که در اثر فشارهای دولت ایران برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا را که از این ماهواره به سوی ایران پخش می‌شد حذف کرده‌است.

به اعتقاد خانم عبادی، «یوتل‌ست به این وسیله با دولت ایران در زمینه سانسور همکاری کرده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وَنِسا اوکانِر، مدیر روابط شرکت یوتل‌ست در واکنش به این اظهارات، قطع برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا توسط یوتل‌ست را تکذیب کرد ولی افزود که هر دوی این شبکه‌ها در معرض ارسال پارازیت بوده‌اند.

خانم اوکانر هم‌چنین افزود که شرکت او برای مقابله با این پارازیت‌ها با این شبکه‌های تلویزیونی همکاری کرده و به این منظور «این کانال‌ها و دیگر کانال‌های فارسی‌زبان را به ماهواره‌هایی که در برابر پارازیت‌های ارسالی از ایران مقاومند منتقل کرده‌است.»

ونسا اوکانر ادامه داد: «امروز بی‌بی‌سی فارسی از طریق سه ماهواره یوتل‌ست پخش می‌شود و در تمامی محدوده خود از جمله در ایران بدون تداخل قابل دریافت است.»

مدیر روابط شرکت یوتل‌ست تأکید کرد که این شرکت «هیچ‌گاه با دولت ایران در زمینه سانسور همکاری نکرده و از این اتهامات متأسف است.»

تیرماه سال جاری سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز با ارسال نامه‌ای به شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست، از تصمیم این شرکت برای متوقف کردن پخش برنامه‌های برخی از شبکه‌های فارسی‌زبان به دنبال ارسال پارازیت از سوی جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌بود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نامه خود خطاب به رئیس شرکت یوتل‌ست خواستار توضیح این شرکت درباره توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا و اقدامات آن در مقابله با ارسال سانسور از سوی ایران شده‌است.

شیرین عبادی، وکیل و فعال ایرانی حقوق بشر، روز دوشنبه در استکهلم شرکت سوئدی اریکسون، سازنده موبایل‌های سونی اریکسون، را نیز به کمک به جمهوری اسلامی در کنترل مکالمات تلفنی متهم کرد.

به گفته خانم عبادی، شرکت اریکسون نرم‌افزاری به دولت ایران فروخته‌است که می‌توان از آن در کنترل پیامک‌ها و مکالمات با تلفن‌های همراه استفاده کرد.

شیرین عبادی پیشتر نیز از کشورهای غربی خواسته بود که به جای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی را که با فروش فناوری‌های پیشرفته یا جنگ‌افزار به جمهوری اسلامی باعث تحکیم قدرت حاکمیت می‌شوند تحت فشار قرار دهند.
XS
SM
MD
LG