لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

ابوحمزه المصری، روحانی تندرو، از بریتانیا به آمریکا مسترد شد


ابوحمزه المصری، روحانی تندرو متهم به فعالیت تروریستی.
ابوحمزه المصری، روحانی تندرو متهم به فعالیت تروریستی.
پس از طی شدن هشت سال روند قضایی، بریتانیا روز جمعه، ۱۴ مهر، اعلام کرد که ابوحمزه المصری، روحانی تندرو متهم به فعالیت تروریستی، و چهار متهم دیگر را در این روز به ایالات متحده مسترد کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ابوحمزه، واعظ ۵۴ ساله مصری، از سوی آمریکا به یازده جرم مرتبط با تروریسم متهم شده‌است ازجمله دست داشتن در ربودن ۱۶ گردشگر در یمن در سال ۱۹۹۸ که دو تن از آنها آمریکایی بودند.

ابوحمزه المصری هم‌چنین متهم است که اردوگاهی برای تمرین‌های نظامی برای اسلامگرایان تندرو در ایالت اورگان آمریکا برپا کرده‌است.

المصری که پیش‌نماز یک مسجد در لندن است از سال ۲۰۰۴ به اتهام «برانگیختن افراد به تنفر و قتل» در انگلیس بازداشت شده و از آن تاریخ در زندان بوده‌است.

ابوحمزه المصری در جنگ نیروهای اسلامی در افغانستان علیه شوروی شرکت داشته و از یک چشم نابینا است و یک دست او نیز دست مصنوعی فلزی است.

طی سال‌های اخیر رسانه‌های بریتانیایی از او به عنوان «خطرناک‌ترین فرد حاضر در انگلیس» نام برده‌اند و پرونده استرداد او و چهار متهم دیگر از موضوعات پردردسر برای چند نخست‌وزیر بریتانیا در سال‌های اخیر بوده‌است.

پلیس بریتانیا اعلام کرد که المصری به همراه خالد الفَواز، بابر احمد، عادل عبدلباری و سید طلحه احسان، ساعاتی پیش از نیمه‌شب شنبه از یک پایگاه در شرق انگلستان با دو هواپیمای آمریکایی خاک بریتانیا را به مقصد آمریکا ترک کرده‌اند.

این افراد مظنون، با ادامه روند قضایی بین هشت تا چهارده سال تلاش کرده بودند حکم استردادشان به آمریکا را لغو کنند اما دیوان عالی بریتانیا این هفته اعلام کرد که درخواست استیناف این افراد را رد کرده‌است.

محاکمه ابوحمزه در آمریکا می‌تواند حکمی برابر با ۱۰۰ سال حبس برای او درپی داشته باشد و مظنون دیگر، خالد الفواز با حکم بیش از ۲۶۹ سال زندان روبه‌رو است.

خالد الفواز و عادل عبدلباری متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری در دو سفارتخانه آمریکا در شرق آفریقا در سال ۱۹۹۸ هستند و اتهامات بابر احمد و سید طلحه احسان مربوط به برپایی وب‌سایت‌هایی برای جمع‌آوری پول برای فعالیت‌های تروریستی است.
XS
SM
MD
LG