لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

«رهبر القاعده عراق احتمالا کشته شده است»


ارتش امریکا برای دستگیر ابو ایوب المصری مبلغ پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.
ارتش امریکا برای دستگیر ابو ایوب المصری مبلغ پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

يک سخنگوی وزارت کشور عراق روز سه شنبه اعلام کرد که در جريان درگيری داخلی بين شورشيان در شمال بغداد، ابوايوب المصری، رهبر القاعده عراق کشته شده است.


سرتيپ عبدالکريم خلف به خبرگزاری رويترز گفت: «گزارش های منابع اطلاعاتی درباره اينکه المصری روز سه شنبه کشته شد قطعی شده است.»


خبرگزاری فرانسه نيز در همين زمينه از قول اين سخنگو نوشته است: «گزارش هايی از منابع اطلاعاتی به دست آمده است که برخی از آنها نيازمند تاييد هستند ولی خبر کشته شدن مصری بسيار جدی است .»


وی افزود: «درگيری هايی ميان اين گروه ها به وقوع پيوسته است که يکی از آنها در داخل گروه القاعده رخ داده است. المصری نيز در جريان اين درگيری ها کشته شده است.»


يک منبع ديگر در وزارت کشور عراق نيز گفت که نيروهای آمريکايی و عراقی در اين درگيری دخالتی نداشته اند.


از مدت ها پيش اختلافات ميان سنی های وابسته به القاعده و ديگر گروه های شورشی سنی در عراق رو به افزايش گذاشته است که بيشتر اين درگيری ها بر سر کشتن شهروندان عراقی توسط القاعده بوده است.

ارتش آمريکا هنوز اين گزارش را تاييد نکرده است.


از مدت ها پيش اختلافات ميان سنی های وابسته به القاعده و ديگر گروه های شورشی سنی در عراق در حال افزايش است و گزارش ها حاکی است که بيشتر اين درگيری ها، بر سر کشتن شهروندان عراقی توسط القاعده به وجود آمده است.


گفته می شود المصری که از اتباع مصر به شمار می رود پس از کشته شدن ابومصعب زرقاوی در ژوئن سال ۲۰۰۶ در حمله هوايی آمريکا، جانشين وی شده بود.


مقامات عراقی گروه القاعده را مسئول انفجار اماکن مقدس شيعيان در شهر سامرا در سال گذشته می دانند که به دنبال آن موجی از خشونت های فرقه ای و قومی را در عراق به دنبال آورد و اين کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داد.


ارتش آمريکا، المصری را به عنوان ابوحمزه المهاجر و دستيار نزديک الزرقاوی معرفی کرده است. واشينگتن پنج ميليون دلار برای دستگيری مصری جايزه تعيين کرده بود.
XS
SM
MD
LG