لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

زمینگیر شدن جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به علت نقص فنی


اف-۳۵بی در حال فرود در ایستگاه هوایی تفنگداران دریایی در یوما، ایالات متحده.
اف-۳۵بی در حال فرود در ایستگاه هوایی تفنگداران دریایی در یوما، ایالات متحده.
وزارت دفاع آمریکا روز جمعه ۴ اسفند اعلام کرد که به دلیل پیدا شدن تَرَک در پره‌های توربین یکی از موتورهای جت مورد آزمایش هواپیماهای جنگنده اف-۳۵، تمامی پروازهای این نوع هواپیمای پیشرفته را تا اطلاع ثانوی لغو کرده‌است.

اف-۳۵ که در چارچوب برنامه «جنگنده ضربتی مشترک» ساخته شده و قرار است جای شمار زیادی از انواع جنگنده‌ها و هواپیماهای ضربتی حال حاضر را بگیرد پرهزینه‌ترین سامانه تسلیحاتی پنتاگون است و هم‌اینک در مرحله آزمایشی قرار دارد.

این برنامه در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه دربر دارد و ارتش ایالات متحده هم‌اینک ناوگانی متشکل از ۵۱ فروند هواپیمای اف-۳۵ را در اختیار دارد.

مشکل توربین این هواپیما به هنگام یکی از بازرسی‌ها در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا که محل آزمایش هواپیماهای شرکت لاکهید است پیدا شد.

مسئولان در مورد طول مدت زمینگیر شدن این جنگنده‌ها توضیحی نداده‌اند اما گفته‌اند که تحقیقات در این مورد در جریان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دومین بار طی دو ماه گذشته است که هواپیماهای اف-۳۵ زمینگیر می‌شوند؛ ماه گذشته در پی بروز یک نقص فنی یکی از لوله‌های سوخت‌رسانی هواپیما از جای خود جدا شد که این امر لغو یک ماهه پروازهای اف-۳۵ را به دنبال داشت.

برنامه «جنگنده ضربتی مشترک» که اف-۳۵ بخشی از آن است غیر از ایالات متحده از سوی هشت کشور دیگر از جمله بریتانیا و استرالیا نیز تأمین مالی می‌شود و دست‌اندرکاران این برنامه سعی دارند قراردادهای امضاشده با این کشورها را سر پا نگه دارند.

این برنامه تاکنون با مشکلات افزایش هزینه و نقص‌های فنی متعدد روبه‌رو شده و طی ماه جاری نیز اعلام شد که مرحله آزمایش عملی این جنگنده‌ها احتمالاً دو برابر گرانتر از آنچه محاسبه شده خواهد بود.

اف-۳۵ هواپیمایی رادارگریز است که سرعت آن به دو هزار کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ نوعی از آن که برای نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده ساخته شده برای برخاست به باندی کوتاه نیاز دارد و شیوه فرود آن نیز مشابه با هلی‌کوپتر است.

قابلیت‌های جنگی این هواپیماها در حدی پیشرفته است که به گفته کارشناسان، می‌تواند معادلات دفاع هوایی جهان را بر هم زند.

مردادماه سال ۸۹ اعلام شد که اسرائیل در نظر دارد جنگنده‌های اف-۳۵ از ایالات متحده خریداری کند و پشتیبانی سیاسی و نظامی بیشتری از سوی واشینگتن برای مقابله احتمالی با برنامه اتمی و موشکی ایران به دست آورد.

در بهمن‌ماه سال ۸۵ نیز قرارداد تولید بخش‌هایی از قطعات هواپیمای جنگی اف۳۵ آمریکا در آنکارا به امضا رسید. ترکیه علاوه بر خرید هواپیماهای اف۳۵ در پروژه تولید این هواپیماهای جنگی نیز مشارکت دارد.
XS
SM
MD
LG