لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۸

ایران از کشته شدن چهار فرد مسلح در مرز پاکستان خبر داد


حسین ذوالفقاری فرمانده پلیس مرزبانی ایران.
حسین ذوالفقاری فرمانده پلیس مرزبانی ایران.
حسین ذوالفقاری فرمانده پلیس مرزبانی ایران، خبر داد که پس از حادثه سراوان که به مرگ ۱۴ مرزبان ایرانی انجامید، نیروهای مرزبانی ایران بار دیگر با افراد مسلح در مرز با پاکستان درگیر شده و «چهار تن» از این افراد را کشته‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه ششم آبان نوشت که حسین ذوالفقاری در حاشیه یک مراسم ختم خبر داد که این درگیری «یک شب پس از حادثه سراوان در منطقه میرجاوه» روی داده است.

فرمانده پلیس مرزبانی ایران با اشاره به حادثه سراوان افزود: «یک شب بعد از این حادثه در منطقه میرجاوه با اشرار مسلح دیگری درگیر شدیم که چهار نفر از آنها به هلاکت رسیدند که دو جنازه از آنها در دست ماست و دو جنازه دیگر را به پاکستان منتقل کردند و ما احتمال نمی‌دهیم که این مورد نیز با حادثه سراوان ارتباطی داشته باشد و به نظر ما قاچاقچی بودند.»

حادثه سراوان که حسین ذوالفقاری از آن یاد می‌کند شامگاه جمعه، سوم آبان، در نقطه صفر مرزی بخش کوهک رخ داد که طی آن ۱۴ تن از مرزبانان ایران در درگیری با افراد مسلح جان خود را از دست داده و پنج تن نیز زخمی شدند. یک روز پس از آن گروهی به نام «جیش‌العدل» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

یک روز پس از حمله یادشده، محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، از اعدام ۱۶ تن در زندان زاهدان به عنوان «مقابله به مثل» با این حمله خبر داد.

وی افراد اعدام‌شده را «اشرار متصل به گروهک‌های معاند نظام» توصیف کرد.

«جیش‌العدل یک سال است تحرکات ایذایی دارد»

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری تسنیم، فرمانده پلیس مرزبانی ایران در ادامه سخنانش درباره گروه جیش‌العدل نیز توضیحاتی داده و گفت: «بیش از یک سال است که جیش‌العدل اعلام موجودیت کرده و تحرکات ایذایی نیز در طول یک سال گذشته داشته است.»

وی افزود که جیش‌العدل «در سال جاری نیز چندین مورد با نیروهای ما درگیر شدند و در مواردی از بمب‌های ریموت‌دار استفاده کرده‌اند و ما نیز در طول این مدت اقداماتی را انجام دادیم و در ارتباط با حادثه سراوان نیز اقداماتی را انجام می‌دهیم.»

فرمانده پلیس مرزبانی ایران درباره این گروه افزود: «در جاده مرزی‌مان تردد وجود دارد و این گروه در جاده مرزی از آن سوی مرزها آماده بودند و در نقطه صفر مرزی مستقر شدند که اقدام به این حرکت کردند و به قصد ضربه‌زدن وارد شده بودند.»

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا فکر می‌کنید گروه جیش‌العدل وابسته به القاعده باشد»، اظهار داشت: «اگر بخواهیم از این فرقه‌ها نام ببریم متاسفانه در منطقه خاورمیانه تعداد زیادی از این فرقه‌ها ایجاد شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۵۰۰ فرقه ایجاد شده است.»

گروه جیش‌العدل در صفحه فیس‌بوکش، از خود با عنوان «سازمان» یاد کرده و درباره اهداف خود می‌نویسد که «جیش‌العدل سازمانی مردمی است که تحت آزادی دین و مذهب و ملت اهل سنت قیام نموده و تا اخراج کامل رژیم از مناطق اهل سنت از راه منهج مبارزاتی‌اش دست نخواهد کشید و اسلحه بر زمین نخواهد گذاشت.»

جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است نسبت به «رویداد تروریستی» اخیر در سراوان واکنشی مناسب نشان دهد. از میان اعضای دائم شورای امنیت، بریتانیا روز دوشنبه، ششم آبان، حادثه سراوان را محکوم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران درصدد اجرای تفاهم‌نامه امنیتی خود با پاکستان است و مسئله استرداد مجرمان را دنبال می‌کند.

«کشته شدن شش عضو سپاه و سه فرد مسلح» در منطقه بانه

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین رجبی، فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان، روز چهارم آبان از درگیری سپاه پاسداران در منطقه بانه در غرب ایران با افراد مسلح خبر داد که به گفته او در جریان آن سه تن از افرادی که وی از آنها به عنوان «اشرار ضدانقلاب» نام برد کشته و سه تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند.

وی گفت که این «پاسخ قاطعی» بود به کشته شدن شش نفر از نیروهای سپاه بانه توسط این افراد مسلح که در هفدهم مهرماه سال‌جاری رخ داده است.
XS
SM
MD
LG