لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

«وزير امور خارجه ليبی از سمت خود استعفا کرد»


موسی کوسا، وزير امور خارجه ليبی
موسی کوسا، وزير امور خارجه ليبی
در حالی که نيروهای وفادار به معمر قذافی توانسته اند سه شهر را از کنترل مخالفان خارج کرده و بازپس بگيرند، وزارت امور خارجه بريتانيا می گويد موسی کوسا، وزير امور خارجه ليبی، وارد لندن شده و گفته است که از سمت خود استعفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه بريتانيا در بيانيه ای اعلام کرده است:«ما تاييد می کنيم که موسی کوسا در تاريخ ۳۰ ماه مارس از تونس وارد فرودگاه فارن برو شد. »

اين بيانيه اضافه کرده است:« وی (موسی کوسا) به خواست و ميل خود و آزادانه به اينجا (بريتانيا) وارد شد و به ما اعلام کرد که از سمتش استعفا کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موسی کوسا بلندپايه ترين مقام ليبی است که از زمان آغاز نارامی ها از شش هفته قبل تاکنون از حکومت معمر قذافی کناره گيری می کند.

در همین حال، بنا بر گزارش‌ها، نیروهای وفادار معمر قذافی، رهبر لیبی، روز چهارشنبه با حمله به شهر نفتی رأس لانوف، کنترل این شهر را مجدداً در دست گرفتند و پس از آن موفق شدند با حمله به چند شهر دیگر نیروهای مخالف خود را در حدود ۲۰۰ کیلومتر به سوی شرق برانند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای وفادار معمر قذافی، هم‌اینک کنترل شهرهای رأس لانوف، بُریقه و عُقیله را در دست گرفته‌اند ولی با حمله هوایی نیروهای بین‌المللی در نزدیکی شهر اجدابیا متوقف شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه‌های چندصد نفری از نیروهای مخالفان، در حالی که از نیروهای بین‌المللی درخواست پشتیبانی هوایی می‌کردند از طریق شهر عقیله به سوی شرق عقب‌نشینی کردند و در شهر بریقه مجدداً گرد هم آمدند.

آنها در این شهر مهم نفتی در حالی که زیر آتش توپخانه نیروهای قذافی قرار داشتند بار دیگر از قدرت‌های جهانی خواستند تا با تسلیح مخالفان و حملات هوایی از قیام معترضان حمایت کنند.

پس از آن، نیروهای مخالف قذافی پس از مقاومتی کوتاه در بریقه، این شهر را ترک کرده و به اجدابیا در ۱۲۰ کیلومتری بریقه گریختند. افراد مسلح نیروی مخالف معمر قذافی به خبرگزاری رویترز گفتند که «قذافی با راکت‌های بسیار بزرگی به ما حمله می‌کند.»

گزارش رویترز نیز حاکی است که نیروهای بین‌المللی در ۱۰ کیلومتری اجدابیا نیروی زمینی قذافی را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند و شاهدان از برخاستن دود زیادی پس از این حملات در این منطقه خبر می‌دهند.

مخالفان معمر قذافی روز یکشنبه در ادامه پیشروی‌های خود کنترل بندر نفتی رأس لانوف را از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی خارج کرده‌ و از آمادگی خود برای صادرات نفت در کمتر از یک هفته دیگر سخن گفته‌بودند.

روز چهارشنبه، سازمان ناتو، رسماً فرماندهی و کنترل عملیات نظامی بین‌المللی علیه نیروهای معمر قذافی را به‌دست گرفت. در همین روز ایتالیا از پیشنهاد ایالات متحده و فرانسه برای تأمین اسلحه برای مخالفان معمر قذافی انتقاد کرد.

پیشروی‌های نیروهای معمر قذافی در شرق لیبی در حالی صورت می‌گیرد که بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی روز سه‌شنبه در جریان نشست نمایندگان خود درباره آینده لیبی در لندن، «به اتفاق آرا» پذیرفتند که قذافی باید لیبی را ترک کند.

این نمایندگان هم‌چنین در باره تشکیل یک گروه تماس بین‌المللی به توافق دست یافتند.

شورای امنیت سازمان ملل به تازگی قطعنامه ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از غیر نظامیان لیبیایی را به تصویب رساند و در پی آن فرانسه، ایالات متحده و بریتانیا حمله به نیروهای معمر قذافی را آغاز کردند.
XS
SM
MD
LG