لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

باراک اوباما از اقدام نظامی در لیبی دفاع کرد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه با دفاع از عملیات نظامی آمریکا در لیبی گفته است: این اقدام باعث شد تا کشتار غير نظاميان توسط معمر قذافی متوقف شود. ولی با اين حال، آقای اوباما هشدار داده است: تلاش يرای سرنگونی معمر قذافی با استفاده از زور اشتباهی است که می تواند هزينه ای چون جنگ عراق را در پی داشته باشد.

باراک اوباما که در دانشگاه «دفاع ملی» در واشينگتن صحبت می کرد، گفت: سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، از روز چهارشنبه فرماندهی کامل عمليات نظامی در ليبی را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، باراک اوباما در سخنرانی دوشنبه خود با پرهيز از «جنگ» ناميدن عمليات نظامی نيروهای آمريکايی در ليبی، دلايل خود در خصوص ضرورت استفاده از نيروی نظامی در ليبی را تشريح کرد.

باراک اوباما گفت: عمليات نظامی به رهبری آمريکا باعث شد تا پيشروی نيروهای وفادار به معمر قذافی متوقف شده و مانع قتل و عامی شود که می توانست ثبات کل منطقه را برهم بزند.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرد: عمليات نظامی نيروهای ائتلاف بين المللی در ليبی علاوه بر اين که مانع کشتار غير نظاميان شد، از بروز بحران پناهندگان که می توانست برای کشوهای همسايه ای چون تونس و مصر نيز مساله ساز شود، جلوگيری کرد.

باراک اوباما همچنين گفت: ناديده گرفتن مسئوليت خود در قبال انسانها آن هم در چنين شرايطی، خيانت به آمريکا بود.

رييس جمهوری آمريکا گفت:«برخی ملت ها شايد قادر باشند چشم ها خود را بر شقاوت ها در ديگر کشورها ببندند. آمريکا متفاوت است و من به عنوان رييس جمهور، حاضر نبودم منتظر بمانم تا تصاوير کشتار و گورهای دستجمعی را ببينم، آنگاه اقدام کنم.»

در حالی باراک اوباما از سیاست های کشورش در خصوص اقدام نظامی در لیبی دفاع کرد که روز دوشنبه نبرد شدیدی بین نيروهای وفادار به معمر قذافی و نيروهای مخالفان در نزدیکی شهر «سرت» زادگاه معمر قذافی در جریان بود.

به گزارش رویترز، هواپیماهای نیروهای ائتلاف بین المللی روز دوشنبه مواضع نیروهای طرفدار معمر قذافی را در نزدیکی شهر «سرت» بمباران کردند.

اين در حالی است که پيشتر برخی از گزارش‌ها حاکی از تصرف شهر «سرت» توسط مخالفان بود، اما رهبران مخالفان در بنغازی می‌گويند: هنوز خيلی زود است که از تصرف «سرت» به دست نيروهای مخالفان صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم‌اکنون شورشيان مخالف معمر قذافی در ۶۰ کيلومتری اين شهر در حال نبرد با نيروهای دولتی هستند.

در همین حال، فعاليت‌های ديپلماتيک درآستانه نشست بين‌المللی روز سه شنبه در لندن با حضور ۳۵ کشور برای مذاکره درباره بحران ليبی افزايش يافته است.

ايتاليا طرحی برای پايان دادن به بحران ليبی ارائه کرده است که شامل سه محور برقراری آتش بس، تبعيد معمر قذافی و اغاز گفت‌وگوها بين رهبران قبايل ليبی است.

از سوی ديگر، روسيه با انتقاد از مداخله نظامی کشورهای غربی در بحران ليبی می‌گويد اين کشورها با نقض مفاد قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد از يک طرف جنگ داخلی در ليبی حمايت کرده‌اند.

در همين زمينه، فرانسه و بريتانيا در بيانيه مشترکی از هواداران معمر قذافی خواسته‌اند تا دير نشده راه خود را از رييس جمهور ليبی جدا کنند و از رهبران مخالفان نيز خواسته‌اند به مذاکرات برای آينده ليبی بپيوندند.

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه و ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، در بيانيه مشترک خود تاکيد کرده‌اند: «قذافی بايد فوراً برود».

درهمين حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به کمبود مواد غذايی، دارو و مواد سوختی در ليبی هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG