لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

آمریکا احتمال دخالت نظامی در سوریه را رد کرد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی، با «منحصر به فرد» خواندن شرایط و اعتراض‌ها در کشورهای مختلف عربی، دخالت نظامی کشورش در سوریه را نامحتمل خواند اما در عین حال از سرکوب مخالفان در این کشور انتقاد کرد.

خانم کلینتون با شرکت در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی.بی.اس، ضمن ابراز تأسف از خشونت‌ها در سوریه، یادآور شد که شرایط در سوریه با لیبی؛ کشوری که ادوات زمینی و هوایی خود را علیه شهروندانش به کار می‌گیرد متفاوت است.

وزیر خارجه آمریکا در این برنامه تلویزیونی تشریح کرد که شرایط در هر یک از کشورهای عربی «منحصر به فرد» است و افزود که «ما از خشونت‌ها در سوریه ابراز تأسف می‌کنیم و از دولت این کشور - همان طور که از دیگر دولت‌ها خواسته‌ایم- می‌خواهیم پاسخگوی مطالبات مردمش باشد و با پرهیز از خشونت‌ورزی و اجازه به [برگزاری] اعتراض‌های صلح‌آمیز، اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در این کشور آغاز کند.»

با اوج‌گیری اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه، تا کنون ده‌ها تن در شهرهای مختلف این کشور بر اثر سرکوب نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

مقام‌های سوری تعداد معترضانی که در دو هفته کشته شده‌اند را ۲۰ تن عنوان می‌کنند اما مخالفان رژیم سوریه می‌گویند این تعداد بیش از ۱۲۶ نفر بوده است.

سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری در این مدت خشونت‌ها علیه معترضان سوری را محکوم کرده‌اند.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش بر این نکته انگشت گذاشته است که خشونت‌ورزی علیه شهروندان در سطحی نبوده است که واکنش‌های جهانی یا درخواستی از سوی اتحادیه عرب و دیگر کشورها برای برقراری منطقه پرواز ممنوع را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرده است که گرچه آنچه در هفته‌های گذشته در سوریه رخ داده موجب نگرانی عمیق آمریکاست اما میان فرود آوردن بمب بر سر شهرهای خود (آنچنان که در لیبی گذشت) و اقدام نیروهای پلیس در اعمال خشونت در سوریه، تفاوت وجود دارد.

اظهارات خانم کلینتون در مورد عدم تمایل کشورش به مداخله نظامی در سوریه در حالی است که شماری از تحلیل‌گران و اعضای کنگره آمریکا ابراز نظر کرده‌اند که چنانچه شرایط در سوریه وخیم‌تر شود، ایالات متحده با درخواست‌هایی در مورد اقدام نظامی در این کشور روبه‌رو خواهد بود.

این تحلیلگران نگران هستند که شرایط سوریه آنچنان که در سرکوب اعتراض‌ها در حماء در سال ۱۹۸۲ رخ داد رو به وخامت بگذارد.

نیروهای نظامی آمریکا از سال ۲۰۰۱ به این سو در دو کشور افغانستان و عراق حضور دارند و مشارکت آمریکا در عملیات ائتلاف بین‌المللی علیه حکومت قذافی نیز در حالی صورت گرفت که پیشتر وزیر دفاع ایالات متحده نسبت به عواقب دخالت نظامی کشورش در دیگر کشورها هشدار داده بود.
XS
SM
MD
LG