لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

هیلاری کلینتون: اعلام آتش‌بس از سوی لیبی کافی نیست


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه در واکنش به خبر پذیرش آتش‌بس از سوی حکومت لیبی، گفت که اعلام آتش‌بس کافی نیست و افزود که آتش‌بس واقعی آن است که معمر قذافی تمامی نیروهای خود را از مناطق تحت کنترل مخالفانش در شرق لیبی بیرون آورد.

اپوزیسیون لیبی نیز در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی حکومت، آن را «یک بلوف» نامید و معمر قذافی را به «دروغ‌گویی» متهم کرد.

موسی کوسه، وزیر امور خارجه لیبی، روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که معمر قذافی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع را پذیرفته و آتش‌بس را بلافاصله به اجرا خواهد گذاشت.

حکومت لیبی روز جمعه هم‌چنین از ترکیه و مالت خواست تا بر نحوه اجرای این آتش‌بس نظارت کنند.

هیلاری کلینتون در این خصوص به خبرنگاران در واشینگتن گفت که مسئله آتش‌بس را باید بر اساس عمل حکومت لیبی قضاوت کرد و نه بر پایه حرف‌های حکومت آن کشور و «چند و چون عمل حکومت لیبی هنوز به هیچ وجه روشن نیست».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که سازمان ملل در قطعنامه خود اقدام نظامی احتمالی علیه حکومت لیبی را تأیید کرده‌است و افزود: «وضعیت هم‌اینک متغیر و پویا است، ما تصمیم نداریم تحت تأثیر یک حرف قرار بگیریم یا پذیرای آن باشیم.»

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز جمعه در واکنش به خبر اعلام آتش‌بس حکومت لیبی هم‌نظر با هیلاری کلینتون بر قضاوت بر اساس عمل معمر قذافی تأکید کرد.

در همین حال اما، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه در واکنش به اعلام آتش‌بس لیبی، این خبر را «دلگرم‌کننده» نامید. وی با این حال اعلام کرد که آلمان ممکن است در مأموریت‌های سازمان ناتو برای نظارت بر حریم هوایی افغانستان شرکت کند تا کشورهای عضو این سازمان بتوانند نیروهای بیشتری را برای مداخله نظامی در لیبی اختصاص دهند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته‌است که این اتحادیه «در حال بررسی جزئیات» آتش‌بس حکومت لیبی است.

در همین حال، شبکه الجزیره خبر داد که روز جمعه سه انفجار بزرگ در ۵۰ کیلومتری شهر طرابلس، پایتخت لیبی شنیده شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی، رهبر لیبی، روز جمعه، ساعاتی پیش از رأی شورای امنیت در مصاحبه‌ای با تلویزیون پرتغال هشدار داد زندگی حمله‌کنندگان به لیبی را «تبدیل به جهنم» خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «اگر دنیا دیوانه شود ما هم دیوانه می‌شویم. ما پاسخشان را می‌دهیم و زندگی‌شان را تبدیل به جهنم خواهیم کرد.»

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به جامعه بین‌المللی برای اجرای منطقه پرواز ممنوع در لیبی و همچنین دفاع از غیر نظامیان اجازه انجام «همه اقدامات لازم» و از جمله گزینه نظامی را داده است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در پیوند با این قطعنامه خطاب به خبرنگاران تأکید کرد که محتوای قطعنامه شورای امنیت به منزله اشغال نظامی لیبی نیست.
XS
SM
MD
LG