لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

هشدار آمریکا در مورد «مداخله» ایران در ناآرامی‌های کشورهای عربی


هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا روز چهارشنبه، گفت: ايران به طور مستقيم يا غيرمستقيم با گروه‌های مخالف در مصر، بحرين و يمن در تماس است تا سیر تحولات در این کشورها را شکل دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون در سنای آمریکا گفت: جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان برای برقراری تماس با گروه های مخالف در کشورهای عربی استفاده می کند.

خانم کلینتون افزود: «آن ها از حزب الله استفاده می کنند...تا با همتایان خود در حماس ارتباط برقرار کند... و آنها به نوبه خود با همتایان مصری خود تماس می گیرند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت ما می دانیم که آنها با مخالفان در بحرین در تماس هستند و در جنبش مخالفان دولت یمن نقش ایفا می کنند.

خانم کلينتون همچنين افزود: «آنها هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد تا بر پيامد رويدادها در منطقه تاثير بگذارد.»

خانم کلینتون افزود برای خنثی کردن تلاش های جمهوری اسلامی، آمریکا با گروه های مخالف در خاورمیانه و آفریقای شمالی تماس برقرار کرده است.

هیلاری کلینتون که در برابر «کميسيون تخصيص بودجه» سنای آمريکا وزارت خارجه آمريکا سخن می گفت، افزود که برای موفقیت ديپلمات‌ها و ديگر مقام‌های آمريکايی در منطقه به منابع کافی نياز دارد.

برخی از تحلیلگران به خبرگزاری فرانسه گفتند که آنها فکر می کنند تهران در پی گسترش نفوذ خود در بحرین است، که اکثریت جمعیت آن شیعه هستند.

در همین حال پاتریک کلاوسون، اقتصاددان آمریکایی، کارشناس مسائل خاورمیانه و معاون موسسه مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن،به این خبرگزاری گفت: «بحرینی ها بیشتر به رهبران محلی نگاه می کنند تا ایران.»

هیلاری کلینتون، پیشتر، روز دوشنبه و در مجمع حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با انتقاد از سیاست های دولت ایران گفت: «(جمهوری اسلامی ایران) سیاست خشونت در خارج از مرز و حکومت استبدادی در درون مرز را دنبال می کند.»

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، و نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نسبت به «دخالت نظامی» کشورهای غربی در شمال آفریقا هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در سخنانی ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور را متهم کرد که «با برخی طراحی‌های تبلیغاتی در حال زمینه‌چینی برای دخالت نظامی در برخی کشورها هستند.»
XS
SM
MD
LG