لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

واکنش آمریکا به سقوط دولت وحدت ملی لبنان


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در واکنش به خروج وزیران حزب‌الله از دولت لبنان که سقوط این دولت را در پی داشته، گفت که «مسئولیت رهبران لبنان این است که به مردم خود خدمت کنند نه به نیروهای خارجی.»

۱۱ وزیر لبنان که ۱۰ تن از آنان وابسته به جناح حزب‌الله هستند روز چهارشنبه در اعتراض به آنچه «تسلیم شدن جناح مقابل در برابر فشارهای خارجی به ویژه آمریکا» در ارتباط با دادگاه ترور رفیق حریری نامیدند استعفا دادند.

تحقیقات دادگاه ویژه سازمان ملل در مورد ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، با اعتراض شدید حزب‌الله روبه‌رو شده و گروه حزب‌الله معتقد است که این دادگاه قصد دارد اعضای آن را عامل این ترور معرفی کند.

از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دادگاه ویژه بین‌المللی سازمان ملل برای رسیدگی به ترور رفیق حریری را «دادگاهی فرمایشی»‌ نامیده‌است که «هر حکمی بدهد، مردود است

به گزارش خبرگزاری‌ها، هیلاری کلینتون در واکنش به اقدام وزیران وابسته به حزب‌الله در لبنان و حامیان این گروه، حزب‌الله لبنان و هم‌پیمانانش را متهم کرد که قصد تخریب تحقیقات دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری را دارند.

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین افزود که به باور ایالات متحده کار دادگاه ویژه ترور حریری باید ادامه یابد و «این حرکت حزب‌الله شکست خواهد خورد.»

هیلاری کلینتون که پس از گفت‌وگو با مقام‌های قطری سخن می‌گفت افزود: «کوشش برای سرنگون کردن دولت به عنوان راهی برای تخریب دادگاه ویژه، سر باز زدن از مسئولیت است و البته راه موفقیت‌آمیزی نخواهد بود.»
پس از پایان دیدار سعد حریری و اوباما، کاخ سفید با بیانیه‌ای بر پشتیبانی خود از سعد حریری تأکید کرده و علیه هرگونه «تهیدید یا اقدام» که منجر به بی‌ثباتی لبنان شود هشدار داد.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود در دوحه اظهار داشت: «از دید ما چیزی که امروز اتفاق افتاد، یک تلاش آشکار از سوی نیروهایی در داخل لبنان و هم‌چنین گروه‌های ذینفعی در خارج از لبنان است تا عدالت را از مسیر خارج کرده و ثبات و پیشرفت لبنان را متزلزل سازند.»

استعفای ۱۱ وزیر در لبنان در ساعاتی انجام شد که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و فرزند رفیق حریری، سیاستمدار ترور شده لبنانی، در واشینگتن در حال دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود.

پس از پایان این دیدار، کاخ سفید با بیانیه‌ای بر پشتیبانی خود از سعد حریری تأکید کرده و علیه هرگونه «تهیدید یا اقدام» که منجر به بی‌ثباتی لبنان شود هشدار داد.

حزب‌الله لبنان که می‌گوید دادگاه بین‌المللی قصد دارد «به دروغ» اعضای حزب‌الله را عامل این ترور معرفی کند تهدید کرده‌است که در صورت کوشش برای بازداشت افرادش دست به اقدام‌هایی خواهد زد.

بیانیه‌ای که پس از گفت‌وگوی سعر و حریری و باراک اوباما از سوی کاخ سفید منتشر شد در ادامه می‌گوید که اقدامات حزب‌الله «تنها نشان‌دهنده هراس خود آنها است و نشانگر تصمیم آنها برای مسدود کردن توان دولت برای ادامه کار است.»

دادگاه ویژه بین‌المللی رفیق حریری، یا «دادگاه ویژه لبنان»، محکمه‌ای بین‌المللی است که در پی توافق سازمان ملل متحد با جمهوری لبنان و با حمایت شورای امنیت سازمان ملل کار خود را از اول مارس ۲۰۰۹ آغاز کرده‌است.

این دادگاه اعلام کرده که به‌زودی نتایج بررسی‌های خود در مورد ترور رفیق حریری، سیاستمدار لبنانی مخالف سوریه و ۲۲ تن دیگر که در سال ۲۰۰۵ میلادی در انفجاری در بیروت کشته شدند را اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG