لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

تعهد سازمان ملل به روشن شدن ابعاد قتل حریری


لبنان برای مراسم پنجمین سالگرد قتل رفیق حریری آماده می‌شود
لبنان برای مراسم پنجمین سالگرد قتل رفیق حریری آماده می‌شود
در آستانه پنجمین سالگرد قتل رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متعهد شد که برای روشن شدن حقیقت این قتل و مجازات عوامل آن تلاش کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که آقای بان خواهان پایبندی دستگاه قضایی لبنان برای پی بردن به حقیقت این قتل سیاسی و مجازات عوامل دخیل در قتل است.

قتل رفیق حریری چهاردهم فوریه ۲۰۰۵ در قلب بیروت رخ داد. در انفجار سهمگین آن روز بیروت، این سیاستمدار لبنانی محبوب و مخالف سوریه، هنگام عبور کاروان اتومبیل‌های همراهش کشته شد و همراه با کشته شدن او، ده‌ها نفر دیگر نیز کشته و زخمی شدند.

رفیق حریری که از سال ۱۹۹۲ تا زمان استعفا در اکتبر ۲۰۰۴ دو دوره نخست‌وزیر لبنان بود، در بازسازی لبنان، از جمله با سرمایه کلان خود، نقشی مهم داشت. او برای احراز مجدد پست نخست‌وزیری یک نامزد قوی به نظر می‌رسید، و کشته شدنش موجب تلاطمی عمیق در جامعه لبنان شد.

پس از این قتل، موج سهمگینی از اعتراض‌ها علیه حضور سوریه، در لبنان شکل گرفت زیرا ملی‌گرایان لبنان و از جمله خاندان حریری، سوریه را مسئول قتل وی معرفی می‌کردند.

اعتراض‌های گسترده مردم لبنان موجب شد که سوریه بعد از حدود سه دهه، ده‌ها هزارنفر از نیروهای نظامی و اطلاعاتی‌اش را از لبنان خارج کند، گرچه سوریه همواره اتهام دخالت در قتل حریری را رد کرده است.

قتل رفیق حریری موجب شد که ملی گرایان لبنان با تشکیل جناحی بنام «14 مارس» (یا «14 آذار») دولت را در دست خود حفظ کنند.

این جناح به رهبری حزب المستقبل که سعد حریری، فرزند رفیق حریری رهبری آن را در دست دارد، در انتخابات پارلمانی ژوئن ۲۰۰۹ نیز بیشترین کرسی را به دست آورد.

با این حال سعد حریری در پی ماه‌ها تلاش برای تشکیل کابینه، ناچار شد که دولت خود را با هم پیمانی با حزب‌الله و گروه‌های همسو با حزب‌الله تشکیل دهد. دولت آقای سعد از نهم نوامبر گذشته کار خود را آغاز کرده است.

پس از فراز و فرودهای زیاد در روند بررسی قتل رفیق حریری، کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل انگشت اتهام را متوجه سران سوریه کرد و اعلام کرد که برخی افسران ارشد در تشکیلات اطلاعاتی لبنان در همکاری با سوریه، رفیق حریری را به قتل رساندند.

نتیجه‌گیری این کمیسیون حقیقت‌یاب، موجب صدور قطعنامه‌ای با اجماع کامل در شورای امنیت شد که بر اساس آن، دیوان بین‌المللی لاهه از سال ۲۰۰۷ بررسی پرونده قتل رفیق حریری را در دستور کار خود قرار داد.

با وجود این، آقای سعد حریری نوزدهم دسامبر گذشته با انجام نخستین سفر رسمی به سوریه، با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار، و به مدت هشت ساعت با او گفت‌وگو کرد.

در لبنان، تدارک گسترده‌ای برای برگزاری آیین یادبود رفیق حریری در پنجمین سالروز قتل وی به عمل آمده است. مراسمی که قرار است یکشنبه چهاردهم فوریه برگزار شود.

در تحولی دیگر همزمان با پنجمین سالگرد قتل رفیق حریری، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز جمعه اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای انتصاب نخستین سفیر خود در سوریه، «بیانگر اراده آمریکا برای تقویت مناسبات با سوریه است».

آمریکا در پی متهم شدن سوریه به قتل رفیق حریری، سفیر خود را از دمشق فرا خوانده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا البته به نام سفیر جدید این کشور در سوریه اشاره نکرد اما در روزهای اخیر اعلام شده است که آمریکا رابرت فورد، دیپلماتی را که پیشینه خدمت در عراق و الجزایر را در کارنامه خود دارد و به زبان عربی کاملاً مسلط است، روانه دمشق خواهد کرد و سوریه نیز با این امر موافقت کرده است.

با وجود این، اعلام نشده که سفیر آمریکا که اعزامش به دمشق باید به تصویب سنای آمریکا برسد، چه زمانی به دمشق اعزام خواهد شد.

جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، اخیراً در دیدار با بشار اسد، قصد آمریکا برای اعزام سفیر جدید را به رئیس جمهوری سوریه اطلاع داده بود.

گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز حاکی است که ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، در روزهای آینده برای گفت‌وگو با رئیس جمهور سوریه به دمشق می‌رود.

آقای برنز بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی خواهد بود که در بیش از یک سالی که دولت اوباما سکان سیاست خارجی آمریکا را بر عهده دارد، به سوریه سفر می‌کند.
XS
SM
MD
LG