لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با بشار اسد دیدار کرد


دیدار ۲۱ اکتبر سال جاری میان اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه (سمت چپ).
دیدار ۲۱ اکتبر سال جاری میان اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه (سمت چپ).
یک روز پس از کشته شدن بیش از ۶۰ نفر در یک حمله هوایی در سوریه، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، روز دوشنبه چهارم دی با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه دیدار کرد تا در مورد یافتن راه حلی جهت خاتمه درگیری‌های ۲۱ماهه این کشور با او گفت و گو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخضر ابراهیمی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که «بشار اسد نظرات خود را در ارتباط با وضعیت موجود بیان کرد و من هم درباره ملاقات‌هایم با رهبران منطقه و خارج از منطقه به او اطلاع دادم.»

نماینده ویژه سازمان ملل با اظهار اینکه وضعیت سوریه «همواره نگران‌کننده» است افزود که «تمامی طرف‌ها به راه حلی تمایل دارند که مردم سوریه را به هم نزدیک سازد.»

اخضر ابراهیمی به تازگی دیدارهایی با مقام‌های روس و آمریکایی در مورد سوریه داشته؛ دو کشوری که مقام‌های آنها دیدگاه‌های متضادی در مورد وضعیت سوریه دارند.

این سومین سفر اخضر ابراهیمی به دمشق است و او این بار به این خاطر درگیری‌های مسلحانه در نزدیکی فرودگاه دمشق ناچار شد از راه زمینی و از طریق لبنان وارد سوریه شود.

همان‌طور که کوفی عنان، نماینده ویژه پیشین سازمان ملل موفق نشده‌بود تغییری در وضعیت سیاسی سوریه بدهد، اخضر ابراهیمی، جانشین او نیز، تا این مرحله کاری در این زمینه از پیش نبرده و دو طرف درگیری هم‌چنان تمایلی به مذاکرات آشتی از خود نشان نداده‌اند.

مخالفان بشار اسد طی ماه‌های اخیر در جبهه های نبرد علیه نیروهای دولتی پیشرفت‌هایی داشته‌اند و با در دست داشتن بخش‌هایی از شمال سوریه نبردهای متناوبی نیز در حومه دمشق، پایتخت این کشور، با ارتش دولت اسد داشته‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه: حمله حلفایا کار «تروریست‌ها» است

در حالی که فعالان سوری می‌گویند کشته شدن بیش از ۶۰ نفر و زخمی شدن دست‌کم ۵۰ نفر دیگر در یک صف نانوایی در شهر «حلفایا» در مرکز سوریه که روز یکشنبه رخ داد بر اثر حمله هواپیماهای جنگی دولتی صورت گرفته، رسانه‌های دولتی سوریه خبرهایی کاملاً متفاوت از این رویداد مخابره می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز دوشنبه اعلام کرد که «گروهی از تروریست‌های مسلح به شهر حلفایا حمله کرده و با کشتن زنان و کودکان بسیار، مرتکب جنایت شدند.»

این خبرگزاری افزود که «ارتش سوریه در جریان این حمله مداخله کرد و بسیاری از تروریست‌ها را کشته و زخمی نمود.»

برخی فعالان سوری روز دوشنبه به شبکه خبری الجزیره عربی گفتند که هفت نفر از شهروندان سوری در محله بیاضه شهر حمص «بر اثر استنشاق گازهای سمی که از سوی نیروهای دولتی پرتاب شده جان باخته‌اند.»

ساکنان این محله به الجزیره گفتند که این گاز باعث ایجاد حالت تهوع، تنگی نفس، و شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود اما افزودند که از ماهیت این گاز خبر ندارند.

این خبر هنوز از سوی دیگر منابع خبری تایید نشده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه و به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، طی روز یک‌شنبه با احتساب افراد کشته شده در حلفایا، جمعاً ۱۹۸ نفر در نقاط مختلف سوریه بر اثر درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

از ماه مارس سال گذشته که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شد تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر بر اثر سرکوب‌های دولتی و درگیری‌های طرفین کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG