لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

ترکیه: ایران به جای اعتراض به پاتریوت‌ها به دولت اسد فشار بیاورد


 احمد داوود اغلو
احمد داوود اغلو
وزیر خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات مقام‌های ایرانی در اعتراض به استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت در مرزهای ترکیه و سوریه، می‌گوید که ایران بهتر است به جای اعتراض به پاتریوت‌ها از نفوذ سیاسی خود بر دولت بشار اسد در راستای توقف خشونت‌ها در سوریه استفاده کند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با همتای کوزوویی خود در آنکارا گفت که استقرار پاتریوت‌های ناتو در ترکیه، همانطور که هم ترکیه و هم ناتو به دفعات گفته‌اند و بار‌ها تاکید کرده‌اند، فقط جنبه دفاعی دارد.

تاکنون تنی چند از مقامات دولتی و نظامی ارشد ایران به استقرار سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت در ترکیه اعتراض کرده‌اند. علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران روز یکشنبه گفت که پاتریوت‌ها جنبه «تحریک کننده» دارد، نه بازدارنده.

این اقدام واکنش شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

پیشتر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سامانه موشک‌های پاتریوت ناتو در ترکیه را «خط دفاعی صهیونیست‌ها» توصیف کرده و گفته بود: «هر کدام از این پاتریوت‌ها یک نقطه سیاه روی نقشه جهان و برای ایجاد یک جنگ جهانی است و متاسفانه هر روز یکی از کشورهای غربی دارند تصویب می‌کنند که پاتریوتی را به مرز سوریه و ترکیه بفرستند، در حالی که آنها دارند نقشه‌ یک جنگ جهانی را می‌چینند و این برای آینده بشریت و برای آینده خود اروپا هم بسیار خطرناک است.»

احمد داوود اوغلو همچنین گفت که ترکیه حق دارد برای دفاع از سرزمین خود هر کاری انجام دهد و ابزارهای پیشگیری را بکار ببندد و این کار را هر وقت لازم باشد انجام می‌دهد.

وی گفت، اکنون نوبت ایران است که پیام شفافی به رژیم سوریه بدهد.

کشورهای عضو پیمان ناتو با استقرار سامانه موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه موافقت کرده‌اند. این اقدام با درخواست دولت ترکیه صورت گرفته است تا به گفته آنکارا این کشور بتواند دربرابر حملات احتمالی از سوی سوریه به خاک خود آماده باشد.

پاتریوت‌ها قبلا در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ در واکنش به اشغال کویت توسط صدام حسین و بار دوم در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ که به سقوط رژیم بعث عراق منجر شد، در ترکیه مستقر شده بود، اما بعد از این حملات، دوباره برچیده شد.

ترکیه با اشاره به وجود سلاح‌های شیمیایی در سوریه می‌گوید که نیاز مبرم به استقرار دوباره پاتریوت‌ها در مرز‌هایش را دارد.
XS
SM
MD
LG