لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«طرح عملیاتی مشترک» ایران و ترکیه علیه شورشیان کُرد


نشست مشترک خبری علی‌اکبر صالحی و احمد داوداغلو، وزیران خارجه ایران و ترکیه. آنکارا. ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱.
نشست مشترک خبری علی‌اکبر صالحی و احمد داوداغلو، وزیران خارجه ایران و ترکیه. آنکارا. ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱.
در شرایطی که ۱۰ هزار سرباز ارتش ترکیه از روز چهارشنبه عملیات گسترده‌ای را علیه شورشیان کرد ترکیه آغاز کرده‌اند، آنکارا که میزبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی است، روز جمعه از ایران خواست تا در این درگیری‌ها به ترکیه کمک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این درخواست در سفر علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، به آنکارا و دیدار او با مقام‌های بلندپایه ترک مطرح شده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که علی‌اکبر صالحی روز جمعه در نشست خبری مشترکی با همتای ترک خود احمد داوداوغلو در باره مبارزه با شورش گروه‌های کُرد در نواحی مرزی ایران و ترکیه گفت که «لازم است تا با همکاری جدی بیشتری با آن مبارزه کنیم.»

احمد داوداغلو نیز در این نشست خبری گفت: «اراده مشترک ما برای مبارزه با پ‌کاکا و پژاک به قوی‌ترین وجه ادامه خواهد یافت.» وی افزود: «از این پس ما با هم در یک طرح عملیاتی مشترک همکاری خواهیم کرد تا این تهدید تروریستی به طور کامل منهدم شود.»

بنا بر گزارش‌ها، شبه نظامیان پ‌کاکا از ماه ژوئیه به این سو عملیات مسلحانه خود را علیه دولت مرکزی ترکیه به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند و درگیری‌های حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، نیز با سپاه پاسداران در ماه‌های اخیر شدت بیشتری به خود گرفته‌است.

ترکیه پس از کشته شدن ۲۴ سرباز ارتش خود در شهر چوکورجه به دست نیروهای پ‌کاکا که روز چهارشنبه اتفاق افتاد از همان روز تهاجم بزرگی را علیه شورشیان کرد در جنوب شرق ترکیه آغاز کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها در این هجوم که در مناطق مرزی ترکیه با عراق متمرکز شده‌است در حدود ۱۰ هزار ارتشی ترکیه شرکت دارند که ۶ هزار نفر از آنها از اعضای یگان‌های ویژه هستند.

جنگنده‌های ترکیه روز جمعه نیز با پرواز بر فراز کوهستان قندیل در چندین نوبت اقدام به بمباران اردوگاه‌های شورشیان در امتداد مرز ترکیه و عراق و در امتداد رودخانه زاب کردند.

طی ۲۷ سال درگیری میان ارتش ترکیه و پ‌کاکا، ارتش این کشور تاکنون ده‌ها تهاجم زمینی و هوایی در مناطق مرزی با عراق ترتیب داده‌است که این حملات نتایج مختلفی را دربر داشته‌است.

حزب حیات آزاد کردستان طی سال‌های اخیر عملیات مسلحانه‌ای را در مناطق مرزی ایران انجام داده‌است و سپاه پاسداران طی ماه‌های اخیر عملیاتی را علیه نیروهای پژاک در مناطق مرزی غرب ایران آغاز کرده‌است.

ایران و آمریکا، پژاک را یک گروه تروریستی می‌دانند و جمهوری اسلامی از کشورهای اتحادیه اروپا نیز خواسته‌است تا گروه پژاک را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت به تازگی اعلام کرد که گلوله‌باران شمال عراق از سوی سپاه پاسداران باعث آواره شدن صدها خانوار شده‌است و در اردوگاه‌های این آوارگان خطر شیوع بیماری‌های مختلف وجود دارد.
XS
SM
MD
LG