لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

واگذاری قرارداد دو میدان گازی دیگر به قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه


مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تأیید واگذاری دو میدان گازی به «قرارگاه خاتم‌الانبیا»، وابسته به سپاه پاسداران، ارزش این قرارداد را نزدیک به یک میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی فکور روز شنبه از واگذاری قرارداد طرح توسعه میادین گازی هالگان و سفیدباغون استان فارس به صورت ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا خبر داد و افزود که هدف از این طرح توسعه، تولید روزانه ۱۹ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است.

ترک تشریفات به این معناست که هیچ مناقصه‌ای برای واگذاری این پروژه برگزار نشده و قرارگاه خاتم‌الانبیا هیچ رقیبی برای امضای این قرارداد نداشته‌است.

مهدی فکور افزود که این شیوه واگذاری قراردادها، به دستور وزیر نفت اجرا می‌شود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا هم‌اینک بزرگ‌ترین طرف قراردادهای پروژه‌های دولتی است و ظرف چهار سال اخیر تعداد ۱۵۰۰ مورد از مهم‌ترین پروژه‌های دولتی را در اختیار خود گرفته‌است.

دارایی‌های این مجموعه اقتصادی از بودجه دولتی جداست و مشمول هیچ‌گونه نظارت دولتی نیز نمی‌شود.

روزنامه مردمسالاری، هشتم اسفندماه گذشته گزارشی درباره «واگذاری پروژه نفتی سه میلیارد دلاری با ترک تشریفات مناقصه» به سپاه پاسداران منتشر کرد.

در این گزارش آمده‌بود که به گفته معاون وزارت نفت، پیش از این «قرارداد طرح توسعه بندر نفتی ماهشهر و ساخت مخازن جدید فرآورده نفتی» و «ساخت خط لوله انتقال نفت خام ترش از منطقه سبزآب به ری» هم به قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه واگذار شده‌است.

برپایه آن گزارش، علیرضا ضیغمی علاوه براین از برنامه امضای «قرارداد ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بین شرکت ملی گاز، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و بانک پارسیان» در اسفندماه گذشته خبر داد.

روزنامه مردمسالاری ضمن اشاره به اینکه «اخیراً قرارداد ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسری یا همان خط لوله گاز پاکستان» نیز از سوی وزارت نفت به «قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران» واگذار شده، نوشت که معاون وزارت نفت تأکید کرده‌است که «این پروژه‌های نفتی به صورت ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه واگذار شده‌است.»

اسفندماه سال ۸۸ روزنامه تهران امروز با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران در صنعت نفت، «حجم واگذاری پروژه‌های وزارت نفت به سپاه پاسداران طی سال ۸۸ را بیش از ۱۰ میلیارد دلار» اعلام کرده بود.

مقام‌های دولتی تاکنون ارزش مجموعه پروژه‌های نفت و گاز واگذار شده به سپاه پاسداران در سال ۸۹ را اعلام نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG