لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

انتقاد ایران از اتهام مصر در مورد «مداخله» ایران در منطقه


ایران شامگاه جمعه به اظهارات احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر، در مورد «مداخله» ایران در امور داخلی شماری از کشورهای عربی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه» ایران جمعه‌شب در واکنش به اظهارات آقای ابوالغیط گفته‌است: «به آقای احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر توصیه می‌کنیم به جای پیگیری منافع بدخواهان منطقه و طرح استعماری آنها مبنی بر ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی، به وحدت میان جهان اسلام توجه بیشتری کرده و به فکر تامین امنیت و حقوق مصر در حوزه پیرامونی خود، که مکرراً از سوی رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار می‌گیرد، باشد.»

بنا به گزارش روزنامه قطری «الشرق»، احمد ابوالغیط، روز جمعه از جمهوری اسلامی ایران خواست در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس دخالت نکند و به دخالت‌های خود در عراق و لبنان نیز پایان دهد.

به گزارش ایرنا، این «منبع آگاه وزارت خارجه ایران» در واکنش به این خبر افزوده‌است: «اظهارات اخیر وزیر خارجه مصر در خصوص مناسبات جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای عربی منطقه متأثر از وضعیت وخیم داخلی مصر بوده و با هدف منحرف کردن افکار عمومی جهانی از توجه به نقض مکرر حقوق اولیه مردم این کشور عنوان می‌شود.»

این «منبع آگاه» در ادامه گفته‌است که «کشورهای قدرتمند منطقه خلیج فارس دارای توانایی لازم برای تامین امنیت و منافع منطقه‌ای خود بوده و تنها آنها واجد صلاحیت برای اظهار نظر در این موضوع می‌باشند.»

این سخنان مقام ایرانی در حالی است که وزیر امور خارجه مصر گفته‌بود: «ما به برادران خود در ایران می‌گوییم... عراق باید به حال خود گذاشته شود، لبنان باید به حال خود گذاشته شود، و ایران نباید به هیچ رو در امور داخلی بحرین دخالت کند.»

حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، نیز در شهریورماه بدون نام بردن از ایران از «خطرهای جدید» در خلیج فارس ابراز نگرانی کرد.

برخی از کشورهای سنی منطقه از جمله مصر و عربستان سعودی نسبت به حمایت ایران از گروه‌های شیعه مانند حزب‌الله لبنان و نیز گروه اسلام‌گرای حماس در مناطق فلسطینی و احتمال نفوذ ایران در میان شیعیان بحرین نگران هستند.

روابط تهران و قاهره در پی انقلاب ۵۷ ایران و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی مصر، از سال ۱۹۸۰ به سردی گراییده‌است. هر دو کشور از آن تاریخ مناسبات سیاسی خود را تنها به نگه داشتن دفاتری برای حفظ منافع در پایتخت‌های یکدیگر محدود کرده‌اند و مصر هم‌چنان برای ایرانیان روادید گردشگری صادر نمی‌کند.

با این وجود مقام‌های ایرانی و مصری در حدود یک ماه و نیم پیش توافقنامه‌ای برای از سرگیری پرواز تهران- قاهره پس از ۳۳ سال امضا کردند. اما یکی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی ایران به تازگی گفته‌است که راه‌اندازی پرواز تهران-قاهره مشروط به تعداد کافی مسافر است.
XS
SM
MD
LG