لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

ایران برای بیمه نفتکش‌ها اعتبار «چند میلیارد دلاری» اختصاص داد


یک نفت‌کش ایرانی در خلیج فارس.
یک نفت‌کش ایرانی در خلیج فارس.
در پی اعمال تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا علیه ایران، شرکت ملی نفت ایران روز شنبه، ۷ مردادماه، از اختصاص اعتبار جدید «چند میلیارد دلاری» برای بیمه نفتکش‌های ایرانی حامل نفت ایران از سوی دولت خبر داد.

محمدعلی خطیبی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در این روز با اعلام این که «ایران برای حمل نفت خریداران با پوشش کامل بیمه‌ای آمادگی کامل دارد» به روزنامه «ایران» گفت که «تعهداتی که بیمه‌های ایرانی در خصوص نفتکش‌ها متقبل می‌شوند، هیچ‌گونه تفاوتی با بیمه‌های غربی ندارد».

در همین زمینه خبرگزاری فارس نیز روز جمعه از قول «یک مقام آگاه در صنعت بیمه» بدون ذکر نام وی، نوشت که اعتبار جدید چند میلیارد دلاری مصوب دولت برای بیمه نفتکش‌های ایرانی در اختیار بیمه مرکزی می‌گیرد و تاکنون ۱۰ درصد آن نیز پرداخت شده‌ است.

اتحادیه اروپا از روز ۱۱ تیرماه تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا درآورد که بر اساس آن شرکت‌های بیمه اروپایی از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران و همچنین تجهیزات حمل و نقل نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران نیز منع شدند.

با آغاز تحریم بیمه و نفت ایران توسط اروپا، حتی احتمال توقیف نفتکش‌های ایرانی در بنادر و آب‌های بین‌المللی نیز وجود دارد.

بیمه‌گران غربی حدود ۹۵ درصد پوشش بیمه‌ای نفتکش‌ها در سطح جهان را انجام می‌دهند و تا پیش از تحریم‌های یادشده صدور ۹۰ درصد از پوشش بیمه‌ای نفتکش‌های حامل نفت ایران توسط شرکت‌های غربی انجام می‌شد.

در پی تحریم‌های جدید، طی هفته‌های اخیر چین و هند، دو مشتری بزرگ نفت ایران، از تهران خواسته‌اند که نفت صادراتی به این دو کشور را با استفاده از کشتی‌های خود حمل کند و همچنین پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی را خود ایران متقبل شود.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران، در حال حاضر این شرکت ۴۷ فروند نفتکش در اختیار دارد که ظرفیت جابه‌جایی نفت ایران توسط این نفتکش‌ها روزانه ۱۱ میلیون تن است.

به خاطر وجود خطر نشت نفت به دریاها و دیگر خطرات، نفتکش‌ها خود را به طور معمول تا سطح یک میلیارد دلار بیمه می‌کنند.

دشواری‌های پیش‌رو برای نفتکش‌های ایرانی در حالی در افق ظاهر می‌شوند که به گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، ایران هم‌اینک ناچار شده از ظرفیت بخشی از نفتکش‌های خود برای انبار کردن حدود ۴۲ میلیون بشکه نفتی که قادر به صدور آن نبوده استفاده کند.

دشواری‌های پیش‌آمده برای صنعت نفت ایران نتیجه مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب است و قدرت‌های غربی می‌کوشند با فشار بر اقتصاد ایران حکومت جمهوری اسلامی را وادار به «شفاف‌سازی» در برنامه هسته‌ای خود کنند.

ایران همواره تاکید می‌کند که این برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است و جای نگرانی در آن وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG