لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

نامه ایران به آمریکا و «درخواست پوزش و غرامت» به خاطر اتهام ترور


ایران رسماً به ایالات متحده نسبت به اتهامی که این کشور در مورد دست داشتن حکومت جمهوری اسلامی در «طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن» زده‌ است شکایت کرده و در این رابطه خواستار پوزش خواستن و پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام آمریکایی روز یک‌شنبه خبر داد که ایالات متحده روز جمعه یادداشتی دیپلماتیک از ایران دریافت کرده که در آن از اتهاماتی که اوایل ماه جاری به دولت جمهوری اسلامی زده شده ابراز نارضایتی شده‌ است.

مقامات قضایی آمریکا، منصور ارباب‌سیر، شهروند ایرانی–آمریکایی، را همراه با غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، متهم کرده‌اند که درصدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا، را ترور کنند.

دولت ایران این اتهام‌ها را «بی‌معنا» نامیده و آن را تکذیب می‌کند.

مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌ است که اعتراض رسمی ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است به دست مقام‌های آمریکایی رسیده‌ است.

به گزارش این خبرگزاری، یک منبع دیپلماتیک ایرانی نیز که به خاطر حساس بودن موضوع نخواسته نامش فاش شود گفت که ایران در این نامه تأکید کرده که اتهامات آمریکا «بر پایه دروغ» است و در این نامه تاکتیک‌های دیپلماتیک ایالات متحده «نقض قوانین و مقررات بین‌المللی» نامیده شده‌ است.

به گفته این منبع ایرانی، در این نامه آمده‌ است که «ایالات متحده باید برای اتهام طرح ترور سفیر عربستان، از ایران معذرت‌خواهی کند و به خاطر آسیب‌های مادی و اخلاقی که این اتهامات وارد آورده غرامت بپردازد.» وی در مورد چگونگی و میزان این غرامت تقاضا شده توضیحی نداد.

این منبع ایرانی افزود که در این یادداشت دیپلماتیک هم‌چنان به هزاران نفری که از زمان حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به عراق در سال ۲۰۰۳ در کشور عراق کشته شده‌اند اشاره شده و آمده ‌است که برای این حمله «میلیاردها دلار از جیب شهروندان آمریکایی پرداخت شده‌ است».

بیش از ۳۰ سال است که ایران و آمریکا هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند و در این مدت مناسبات این دو کشور نیز بارها بر سر مسائل مختلفی همچون برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت امنیت منطقه خاورمیانه دچار تنش شده‌ است.

این تنش‌ها در هفته‌های اخیر به دنبال طرح اتهام آمریکا علیه ایران در خصوص «توطئه ترور» سفیر عربستان در واشینگتن بار دیگر شدت یافته ‌است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، چهارم آبان‌ماه در گفت‌وگو با بخش فارسی‌زبان شبکه صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی از تمایل واشینگتن به بهبود روابط ایران و آمریکا سخن به میان آورد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز شنبه در واکنش به این سخنان هیلاری کلینتون، این اظهارات را «مملو از تناقض» دانست و گفت که زمان گفت‌وگو بین دو کشور هنوز فرا نرسیده‌ است.
XS
SM
MD
LG