لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

از ۳۵۰ کتاب رمزگشایی جنبش سبز تا ۱۱ میلیون پرونده قضایی


کاریکاتوری از کیمبایکه، کارتونیست قرقیز.
کاریکاتوری از کیمبایکه، کارتونیست قرقیز.

اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند.


انتشار ۳۵۰ جلد کتاب «رمزگشایی» اعتراضات جنبش سبز

خبرگزاری فارس، چهارشنبه: بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ جلد کتاب در زمینه رمزگشایی و بصیرت‌افزایی فتنه ۸۸ در کشور منتشر شده‌است.»

وی افزود: «حوادث سال گذشته را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین حوادث تاریخ انقلاب اسلامی ایران برشمرد.»

بهمن دری در ادامه گفت: «صرف نظر از ناگواری این حوادث در تاریخ انقلاب اسلامی ایران می‌توان به برکات آن در حوزه نشر کتاب و رمزگشایی فتنه توسط نویسندگان و برجستگان این حوزه اشاره کرد.»

تأمین کتاب برای ۱۳۰ هزار کتابخوان مازندرانی توسط سپاه پاسداران

خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه نوشت که محمدتقی شاهچراغی، فرمانده سپاه کربلای مازندران با ذکر اینکه اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی مازندران ۱۳۰ هزار نفر هستند از مشارکت سپاه پاسداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی مازندران خبر داد.

وی در این ارتباط از «افزایش قدرت بصیرت» و «بصیرت‌زایی» نام برد و افزود: «در گام اول، سپاه، تجهیز درصدی از کتابخانه‌های عمومی مازندران به بخش شیعه‌شناسی را تقبل می‌کند.»

آموزش حجاب به ۴۰۰۰ دختر دبستانی مازندرانی

خبرگزاری فارس، جمعه: منصوره نجفی‌تبار، مدیر دفتر حجاب ریحانةالنبی مازندران گفت: تاکنون ۴ هزار دانش‌آموز دختر از دبستان‌های مازندران آموزش حجاب را فرا گرفته‌اند.

به گفته وی «این بخش آموزش، در ساعات تحصیلی دانش‌آموزان گنجانده شده‌است.»

بنا بر این خبر، زهرا شرف‌الدین، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز گفت که برای تأثیر بیشتر، این آموزش‌ها «باید با ادبیات کودکانه و در سنین کم انجام شود.»

مصادره ۲۰۰ هزار وسیله آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری در آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس، جمعه: اسماعیل اسماعیل‌زاده، جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی از «کشف ۲۰۰ هزار عدد انواع مواد محترقه و دستگیری ۱۰ نفر توزیع‌کننده این مواد در سطح استان خبر داد.»

وی با اشاره به برنامه پلیس برای چهارشنبه آخر سال افزود که «شاد بودن مردم در این روز آرزوی پلیس» است ولی پلیس «با هرگونه آتش‌بازی و پرتاب ترقه و تجمع در میادین و گذرگاه‌های عمومی» به طور جد برخورد خواهد کرد.

در همین روز، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه خود آیین چهارشنبه‌سوری را «خرافات» نامید و افزود: «در شأن ملت فرهنگسازی مانند ایران نیست که پایبند به خرافاتی مانند چهارشنبه‌سوری باشد.» وی هم‌چنین هشدار داد که «به اسم شادی نباید به سراغ گناه برویم.»

ورود سالانه ۱۱ میلیون پرونده به دستگاه قضایی

خبرگزاری فارس، جمعه: غلامعلی رضایی، رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: دستگاه قضایی با رسیدگی به ۱۱ میلیون فقره پرونده وارده در سال، کار حجیم و سنگینی را عهده‌دار است. به گفته وی ۷ هزار قاضی کار رسیدگی بر این ۱۱ میلیون پرونده را بر عهده دارند.

خبر آنلاین نیز ماه جاری در گزارشی از زبان مسئولان نوشت که «قوه قضائیه با تراکم نزدیک به ۱۰ میلیون پرونده مواجه است و قاضی‌ها مجبورند روزانه ۳ تا ۸ پرونده را بخوانند، پرونده‌هایی که گفته می‌شود گاهی با فرغون به دادگاه آورده می‌شوند.»

بنا بر این گزارش، دستگاه قضایی ایران ۸۰۰ قاضی کم دارد و هم‌اینک برخی از رؤسای دادگستری‌ها از فرسودگی قضات، شکوه می‌کنند.

دستگیری روزانه ۵۷۵ قاچاقچی مواد مخدر در ایران

خبرگزاری مهر، جمعه: احمد نصری، مشاور سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال گذشته بیش از هفت هزار تن مواد مخدر در جهان تولید شد که یک هزار و ۷۵ تن آن در ایران کشف و ضبط شده‌است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷۰ لابراتوار تولید شیشه در ایران شناسایی و معدوم شده و در یک سال اخیر روزانه ۵۷۵ نفر قاچاقچی دستگیر شده‌اند.

هم‌چنین به گزارش مهر، سرهنگ علیرضا عابدینی از کشته شدن سه هزار و ۶۰۰ مأمور انتظامی ایرانی تاکنون در مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

هر عدد تخم مرغ ۲۰۰ تومان

خبرگزاری فارس، جمعه گذشته نوشت: با ادامه سیر صعودی قیمت تخم مرغ، قیمت هر عدد به ۲۰۰ تومان رسید.
بنا بر این گزارش قیمت هر عدد تخم مرغ از هفته پیش تاکنون از ۱۵۰ تومان به ۱۸۰ و از روز گذشته به هر عدد ۲۰۰ تومان رسیده‌است.

محمد قبله، معاون کالای سرمایه‌ای سازمان حمایت، در این‌باره گفت: درخصوص تخم‌مرغ تا چند هفته پیش هیچ مشکلی نداشتیم اما به یک باره قیمت تخم مرغ به دلیل مشکلاتی که در بخش تولید بوجود آمده‌بود افزایش یافت که باید دلایل آن را از متصدیان تولید بپرسیم.

بیش از ۲۰ سال کهنگی در برنامه آموزش پزشکان کشور

مهر، دوشنبه: حسن هویدا، رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با عنوان این مطلب که برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان عمومی کشور مربوط به دهه ۶۰ است، بر ضرورت بازنگری این برنامه‌ها تاکید کرد.

به گفته وی، برنامه‌های آموزشی انجمن پزشکان عمومی کشور از سال ۱۳۶۸ در قالب اجرای برنامه‌های بهداشتی کشور اجرا شده‌است.

۷۰۰۰ درصد افزایش آلودگی هوا در اهواز در یک روز

خبرگزاری فارس، روز جمعه: الهام خاکسار، کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: میزان آلایندگی هوا در شهر اهواز از صبح امروز تا کنون بیش از ۷ هزار و۷۰۰ درصد افزایش داشته‌است.

وی افزود: وضعیت هوای استان رو به بحرانی شدن است و همین امر باعث شده‌است تا میزان گرد و خاک در شهرهای مختلف استان از صبح امروز تا کنون چندین برابر شود.

به گفته این کارشناس، میزان آلودگی در شهرهای استان خوزستان لحظه به لحظه در حال افزایش است به نحوی که شهر شوش با آلودگی ۶۱٫۶ برابر حالت استاندارد، بحرانی‌ترین منطقه در استان از این نظر به شمار می‌آید.

۹۸ درصد امکانات بین‌راهی کشور، مناسب حال معلولان نیست

خبرگزاری میراث فرهنگی، سه‌شنبه: علی‌همت محمودنژاد، رئیس جامعه معلولان ایران با اشاره به مشکلات معلولان برای سفرهای نوروزی، گفت: با اینکه ۳ میلیون معلول در کشور وجود دارد اما امکانات رفاهی برای آنها در زمینه گردشگری بسیار نامناسب است به طوری که به جرات می‌توانم بگویم بیش از ۹۸ درصد این امکانات به ویژه در مراکز و فضاهای بین راهی مناسب حال معلولان نیست.

محمودنژاد ادامه داد: «جامعه معلولان از سه سال پیش نامه‌ درخواستی برای اعزام ۲۰۰۰ معلول به مشهد مقدس به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه کرده که تاکنون به این نامه جوابی داده نشده‌است.»
XS
SM
MD
LG