لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

از کاهش ۱۰۰ برابری روزنامه‌خوانی تا وجود «۲۵۰۰ فرقه نوظهور»


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

۱۰۰ برابر کاهش تیراژ روزنامه‌ها در ایران

روزنامه تهران امروز، روز یک‌شنبه نوشت:
بیژن مقدم مدیر مسئول روزنامه جام جم با نگارش یادداشتی در فارس آورده‌است: «بررسی وضعیت روزنامه‌ها و چرایی کاهش تیراژ آن از بالای ۵۰۰ هزار به زیر ۵ هزار و کاهش خبرنگاران و نیروی انسانی هر روزنامه از ۳۵ تا ۱۵۰ نفر به ۳ تا ۵ نفر، ظرف ۱۰ سال اخیر، به خصوص در ۵ سال گذشته و افزایش کمیت و تعداد روزنامه‌ها با اسامی رنگارنگ به جای افزایش کیفیت، موضوعی است که به بررسی همه‌جانبه نیاز دارد.»

وی افزود: «به جای اینکه ۱۰ روزنامه با کیفیت و با تیراژ چند میلیونی داشته باشیم که ۲۰۰ خبرنگار و نویسنده در هر روزنامه کار کنند، شاهد حضور صدها روزنامه و هفته‌نامه با تیراژ زیر ۱۰ هزار نسخه هستیم که در هر روزنامه تنها سه تا ۶ نفر کار می‌کنند.»

به گفته بیژن مقدم، «در مواردی برخی از روزنامه‌ها تنها ۳ نفر نیرو دارند و وقتی از هر یک از این نیروها سوال می‌شود که شما مسئول کدام گروه هستید در پاسخ می‌گوید گروه اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و...»

دستگیری ۱۰۰۰ نفر در شرکت‌های هرمی تهران در یک شب

خبرگزاری مهر، یکشنبه: نیروهای حفاظت اطلاعات و نیروی انتظامی عصر یک‌شنبه طی یک عملیات ضربتی ۵۰ محل فعالیت شرکت‌های هرمی در تهران را پلمپ و هزار نفر از اعضای آنها را دستگیر کردند.

بر پایه این گزارش، این هزار نفر که در ۵۰ خانه تیمی در حوالی منطقه سعادت‌آباد تهران متمرکز بودند دستگیر و تمامی اسناد و مدارک آنها مبنی بر فعالیت در شرکت‌های هرمی ثبت و ضبط شد.

به گزارش فارس، «در این عملیات یک استودیو مجهز مورد شناسایی قرار گرفت و تعدادی از سرشاخه‌ها و اعضای اصلی شرکت هرمی کوئست بازداشت شدند.» بنا بر گزارش‌ها تمامی زیرشاخه‌های شرکت هرمی «کیو آی» پس از ثبت اطلاعات به زندان اوین منتقل می‌شوند.

«وجود ۲۵۰۰ فرقه نوظهور در ایران»

خبرگزاری مهر، یکشنبه: علی جان بزرگی، عضو شورای پژوهشی مجتمع پیامبر اعظم، با بیان اینکه «بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرقه نوظهور در کشور بوجود آمده که جوانان به سمت گرایش به آنها هستند» گفت: «سیستم نخبه‌محور نتیجه‌گرا و رقابت‌گرای آموزش و پرورش سیستمی نادرست برای تربیت نسل آینده‌است.»

وی افزود: «باید تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا و بر اساس آن کتابی با موضوع معرفی ویژگی‌های یک مسلمان، چاپ و از مقطع ابتدایی تدریس شود.»

«انتشار ۱۴۰ میلیون کتاب و مقاله ضداسلامی»

ایرنا، پنجشنبه: احمد میرعمادی، امام جمعه خرم‌آباد، روز سه‌شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان لرستان گفت که «۷۷ هزار رسانه اینترنتی علیه اسلام فعالیت دارند و بیش از ۱۴۰ میلیون کتاب و مقاله ضداسلامی» منتشر شده‌است که «هدف آن‌ها به‌ویژه ایران اسلامی است».

نماینده ولی فقیه در لرستان هم‌چنین از «تشکیل کلیساهای خانگی، رواج فرقه‌های باطل و ساختگی، اشاعه فرهنگ بی‌بندوباری، ترویج خرافات، ترویج مکاتب انحرافی و معرفی مسلمانان به عنوان تروریست» ابراز نگرانی کرد.

وی نسبت به «دین‌گریزی، دین‌ستیزی، انحرافات دینی و اخلاقی در سطح جامعه به ویژه در میان نسل جوانان و نوجوانان» ابراز نگرانی کرد.

آغاز بازنگری ۳۸ رشته و دروس علوم انسانی

روزنامه ابتکار، یک‌شنبه: رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اعلام آغاز به کار بازنگری در سرفصل‌های ۳۸ رشته دوره کارشناسی از تمرکز جدی بخش‌های مسئول در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی خبر داد.

حمیدرضا آیت‌اللهی، نگرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای از محتویات رشته علوم انسانی را دلیل آغاز این اقدام نامید و از «تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه و نیم میلیون دانشجوی کشور در رشته‌های علوم انسانی» ابراز نگرانی کرد.

در همین حال به گزارش مهر، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز بامداد شنبه در همایش «هم‌اندیشی تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی» گفت: «برخی روشنفکران ادعا کرده‌اند هدف ما در بحث تحول علوم انسانی حفظ نظام و ولایت فقیه‌است» و با انتقاد از این روشنفکران اظهار داشت: «اول اینکه ما قصد سیاسی کردن علوم انسانی را نداریم و دوم آنکه به دنبال این هستیم که چگونه می‌توان اسلام را وارد علوم انسانی که قرن‌هاست پایه‌گذاری شده کنیم.»

جان باختن ۲۲ نفر بر اثر آتش‌سوزی در همدان

خبرگزاری مهر، شنبه: مدیر عامل سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی همدان گفت: «حوادث آتش‌سوزی در ۱۰ ماه نخست امسال در همدان منجر به مرگ ۲۲ نفر شده‌است.»

آتشپاد رضا عسگری با بیان اینکه در این مدت یک هزار و ۹۹۷ حادثه در همدان رخ داده‌است، «مسائل فرهنگی و ترافیک شهر همدان» را از دلایل بالاتر بودن زمان رسیدن مأموران به محل حادثه در همدان نام برد.

مرگ ۱۰ دلفین در سواحل جاسک
جاسک، ایران

ایسنا، پنجشنبه: محمدباقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد که ۱۰ دلفین از روز جمعه تا روز دوشنبه در خور جاسْک، در استان هرمزگان، تلف شده و یک دلفین نیز با تلاش امدادگران به دریا بازگشته و دیگر به ساحل نیامده‌است.

وی «پیچ در پیچ بودن خور جاسک» را دلیل احتمالی به گل نشستن این دلفین‌ها برشمرد و افزود: «بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تمامی دلفین‌های تلف شده ماده بوده و دست‌کم دو قطعه از آنها آبستن بوده‌اند.»

دستگیری ۱۳۸ ایرانی موادفروش در مالزی در یک سال

خبرگزاری ایسنا، پنجشنبه: پلیس مالزی سال گذشته ۱۳۸ ایرانی را در ارتباط با مواد مخدر دستگیر کرد.

رسانه‌های محلی کوالالامپور گزارش دادند که پلیس مالزی این هفته نیز دو ایرانی را به دلیل در اختیار داشتن مواد مخدر به ارزش تقریبی پنج میلیون دلار در پایتخت این کشور دستگیر کردند.

این خبر می‌افزاید: «با این عملیات دو ایرانی حدوداً ۳۰ ساله دستگیر شدند که اگر جرم آن‌ها در قاچاق مواد مخدر اثبات شود به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.»

رد مال ۵۰ میلیارد تومانی از شهرام جزایری

مهر، یکشنبه: عباس زاقلی سرپرست اسبق مجتمع امور اقتصادی استان تهران، در مراسم تودیع خود از رد مال ۵۰ میلیارد تومانی شهرام جزایری خبر داد.

زاقلی افزود: «در پرونده شهرام جزایری با همکاری خود و خانواده‌اش ۵۰ میلیارد تومان رد مال شده‌است که اموال دیگری از وی برای رد مال در دست اقدام است.»

شهرام جزایری در آبان ماه سال۱۳۸۰ خورشیدی به «اخلال در نظام اقتصادی ایران، اخلال در نظام صادراتی، پرداخت رشوه، جعل اسناد، تصدی بیش از یک شغل و حیف و میل اموال دولتی» متهم شد.

عباس زاقلی رسیدگی به پرونده‌های پول‌شویی و تخلفات سازمان بورس را از مهمترین وظایف دادسرای امور اقتصادی تهران عنوان کرد و افزود: «در یک مورد پرونده پول‌شویی در یکی از استان‌ها ۱۴۰ هزار شاکی وجود داشت که تعدادی از متهمان دستگیر شده و ۵۰ ملک و تعدادی زیادی سکه و وسیله نقلیه توقیف، شناسایی و رد مال شدند که تا پایان سال کیفرخواست آنها صادر می‌شود.»

جمع‌آوری ۱۳۲ کیلوگرم طلا از ایران برای ضریح در عراق

ایرنا، سه‌شنبه: مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین در کربلا، از جمع‌آوری ۱۳۲ کیلوگرم طلای اهدایی از سوی مردم برای این امر خبر داد.

محمود پارچه‌باف افزود: «از این میزان طلای اهدایی ۱۲۰ کیلوگرم آن ذوب شده و مستقیما در ضریح حرم مطهر حضرت سیدالشهدا بکار برده می‌شود.»

وی در ادامه گفت که « تاکنون چهار هزار و ۸۰۵ کیلوگرم نقره، دو هزار کیلوگرم فلز مس و ۷۰۰ کیلوگرم فلز برنج برای بکارگیری در ساخت این ضریح خریداری شده‌است.»

۹ قوطی فلزی حاوی فیلم‌های قاجار کشف شد

واحد مرکزی خبر روز یک‌شنبه نوشت: مدیر کاخ گلستان از پیدا شدن ۹ قوطی فلزی حاوی چندین حلقه فیلم دوران قاجاریه در ادامه فیلم‌های مظفری خبر داد.

مسعود شریفی در نشست خبری قدمت این فیلم‌ها را مربوط به ۱۱۱ سال پیش بیان کرد و گفت: طبق بررسی‌های اولیه موضوعات این فیلم‌ها شامل «رژه ارتش، کالسکه شاه و رژه پیاده‌نظام» است که برای مرمت و بازخوانی به مرکز ملی تحقیقات فرانسه فرستاده خواهد شد.

وی افزود: این فیلم‌ها را یکی از انبارداران کاخ گلستان به نام آقای رضایی هنگام ساماندهی فضای مجموعه از یکی از اتاق‌ها موسوم به خورشیدکلاه به همراه ۲۷ جلد کتاب که ۲۵ جلد آن چاپ سنگی است از کمدها و کشوهای مخفی پیدا کرده‌است.
XS
SM
MD
LG