لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

از سرقت ۲۰۰ صندوق صدقه تا آموزش ۱۰۰ هزار «افسر جنگ نرم»


 کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
کاریکاتوری از کارتونیست روس، میخائیل زلاتکوفسکی
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

«یک تخت خالی بستری بیماران روانی هم در تهران وجود ندارد»

خبرگزاری فارس روز ۲۱ دی می‌نویسد: «تخت خالی برای بیماران روانی در مراکز روانپزشکی دولتی پایتخت کیمیا شده‌است و در مواردی بیمار روانی ۳ روز پشت در اورژانس روانپزشکی خوابیده تا تخت خالی شود.»

بنا بر این گزارش، «بیماران روانی به علت کمبود تخت روانپزشکی در تهران سرگردان هستند و در صورت داشتن دستور بستری هم تخت خالی پیدا نمی‌کنند که بستری شوند.»

شاهرخ رامین، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره می‌گوید: «موضوع درمان بیماران روانی در کنار گروه‌هایی مانند سوختگی مشکلی است که سال‌هاست ما کمبود امکانات و پایین‌تر از حد استاندارد بودن ارائه خدمات به این دو گروه بیماران را داریم.»

اجرای ۱۲ هزار برنامه «متنوع» در سالگرد انقلاب

روزنامه جام جم، یک‌شنبه: «محمدحسین زارع، رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در آستانه سی‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از تدارک بیش از ۱۲ هزار برنامه متنوع برای دهه فجر امسال خبر داد.»

از جمله برنامه‌های نامبرده از سوی وی برای این دهه، نصب ۵۷ طاق نصرت قرآنی، ارائه کتاب‌های ولایت و بصیرت‌افزایی، برگزاری کنگره شعر ولایت، گلباران زادگاه، منزل و «مکان جلوس» روح‌الله خمینی، اجرای مهمانی لاله‌ها، تقدیر از متولدین ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۹ در استان مازندران، راهپیمایی بیش از ۵۰ هزار نوجوان و نورافشانی هستند.

«وجود ۲۰ هزار سایت اشاعه شیطان‌پرستی»

خبرگزاری فارس، ۲۶ دی: مدیر کل امور بانوان استانداری مازندران با بیان اینکه «۲۰ هزار سایت در زمینه اشاعه شیطان‌پرستی فعالیت می‌کنند»، گفت: «سایت عفاف به طور رسمی برای اولین بار در استانداری مازندران افتتاح می‌شود.»

زهرا شرف‌الدین، افزود: «متاسفانه تا کنون اقدامات موثری برای مقابله با فرقه‌های شیطان‌پرستی از طریق فضای مجازی به عمل نیامده‌است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از واژه «شیطان‌پرستان» معمولاً برای اشاره به هواداران گروه‌های موسیقی سبک «متال» استفاده می‌کنند. این سبک از موسیقی که زیرمجموعه‌ای از سبک موسیقی راک است با استفاده از نمادها و ترانه‌های اعتراضی به نقد بسیاری از روابط حاکم اجتماعی و روندهای سیاسی می‌پردازد.

آموزش ۱۰۰ هزار «افسر جنگ نرم»

جام جم آنلاین، روز شنبه: محمدصادق افراسیابی، مدیر کل آموزش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، از آموزش ۱۰۰ هزار نفر از اعضای این کانون‌ها به عنوان «افسران جنگ نرم» و تجهیز ۲ هزار کانون فرهنگی-هنری تا پایان سال به «هسته‌های پژوهش» در همین راستا خبر داد.

به گفته وی وظیفه این کانون‌ها، «زمینه‌سازی برای ترویج فرهنگ انتظار و تحکیم مبانی ولایت مطلقه فقیه» است.

سرقت ۲۰۰ صندوق کمیته امداد در قائمشهر توسط متکدیان

خبرگزاری فارس، یک‌شنبه: فرماندار قائمشهر در استان مازندران با بیان اینکه ۹۰ درصد متکدیان قائمشهر حرفه‌ای هستند، از سرقت ۲۰۰ صندوق صدقات کمیته امداد در قائمشهر توسط متکدیان خبر داد.

علی پیرفلک از دستگیری ۷۵ متکدی مرد و ۱۱۰ متکدی زن در این شهرستان خبر داد و افزود که «با ادامه این روند گرایش مردم به سمت کمک به صندوق‌های کمیته امداد کاهش می‌یابد.»

در خبری دیگر، ابراهیم باغبانی، مدیرکل کمیته امداد امام مازندران در گزارشی گفت که «۶۰ درصد متکدیان مازندران بالای ۵۵ سال سن دارند و افزود که به باور او «راه‌ حل مناسب برای ساماندهی متکدیان، ناامن کردن محیط تکدی‌گری در استان است.»

جمع‌آوری ۹۵ کارتن‌خواب در یک شب از سطح شهر تهران

خبرگزاری فارس، ۲۶ دی: معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: شب گذشته ۹۵ کارتن‌خواب از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌است. به گفته او کارتن‌خواب‌ها به گرمخانه و یا مراکز شبانه‌روزی اعزام می‌شوند.

رضا جاگیری در خصوص جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها در روزهای برفی، گفت: «طبق روال قبل گشت‌ها در حال گشت‌زنی و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها هستند.»

خبرگزاری مهر نیز پیش از این عملکرد ستاد آسیب‌دیدگان اجتماعی کرج در آبان‌ماه سال جاری را شامل جمع‌آوری ۳۰۸ نفر متکدی و کارتن‌خواب اعلام کرد.

افرایش ۳۰ درصدی نرخ نان در واحدهای نانوایی باکیفیت

خبرگزاری فارس، یک‌شنبه: مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ کشور گفت: تنها واحدهای نانوایی باکیفیت و استفاده‌کننده از ۱۵ درصد مواد بهبوددهنده می‌توانند نرخ نان خود را ۳۰ درصد افزایش دهند.

احمد عبدوس افزود: «همچنین واحدهای نانوایی استفاده کننده از افزودنی‌های مجاز مانند کنجد، روغن، شکر و بهبوددهنده‌ها نیز می‌توانند ۱۵ درصد به نرخ نان تولیدی خود بیفزایند.»

وی تأکید کرد: «ملاک دیگر در افزایش قیمت نان که تاکنون نیز در برخی واحدهای تولید نان صورت گرفته استفاده از افزودنی‌های مجاز است.»

«ذخایر خاویاری خزر تا ۱۵ سال آینده به صفر می‌رسد»

ایرنا، ۲۵ دی: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: «ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در صورت برداشت بی‌رویه تا ۱۵ سال آینده به صفر می‌رسد.»

محمد پورکاظمی افزود: «پرورش ماهی در قفس در تمام دنیا به خصوص در چین و روسیه پیگیری می‌شود و اخیرا بلغارستان هم به این گروه پیوسته‌است.»

وی در ادامه گفت که چین هم‌اینک با جذب سرمایه‌گذار و انواع تکنیک‌ها از روسیه خود را تبدیل به یک فطب پرورش ماهیان خاویاری کرده‌است.

خرید و فروش پررونق خانه‌های زیر ۴۰ متر

ابرار اقتصادی، در خبری در ۲۶ دی‌ماه می‌نویسد: «خرید واحدهای زیر ۴۰ متر در شرایطی که قیمت اجاره‌بها سرسام‌آور است و قشر جوان جامعه توان پرداخت پول بیشتری را ندارد، پررونق است اما هنوز هم قیمت این واحدها برای قشر کم‌درآمد جامعه بسیار بالاست.»

بنا بر این گزارش، این نوع خانه‌های کوچک در اغلب نقاط تهران وجود دارند و به شکل سوئیت یا واحدهای یک خوابه ساخته می‌شوند که اغلب خریداران سوئیت‌ها مجرد هستند.

به نوشته ابرار اقتصادی، هم‌اکنون یک سوئیت ۳۶ متری در میدان گلها ۵۰ میلیون تومان، و سوئیت‌های ۳۰ متری در منطقه زعفرانیه تهران ۷۵ میلیون تومان هستند. در محدوده فرمانیه هم برای ۳۷ متری نوساز ۱۰۵ میلیون تومان قیمت تعیین شده‌است.

۸۷ درصد اشتغال در ایران در تسخیر مردان

جام جم آنلاین، روز یک‌شنبه با درج این عنوان می‌نویسد: «بیش از ۱۷٫۳ میلیون نفر معادل ۸۷ درصد کل اشتغال کشور در سال ۸۸ در اختیار مردان بوده، با این وجود استان تهران با بیش از ۳٫۵ میلیون نفر اولین انتخاب و کهکیلویه و بویراحمد نیز با بیش از ۱۱۸ هزار نفر آخرین انتخاب مردان برای کار گزارش شده‌است.»

بر پایه این گزارش، تنها سه استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان، جمعیت شاغلی بیشتر از ۱ میلیون نفر دارند. بنا بر آمارها، جمعیت شاغل در استان تهران کمی بیش از سه میلیون و نیم نفر است.
XS
SM
MD
LG