لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

خودداری ایران از اعلام نام سران شرکت‌کننده در اجلاس غیرمتعهدها


سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران می گوید «برخی کشورها» برای عدم حضور سران غیر متعهدها در تهران بر آنها فشار می‌آورند و به همین دلیل از اعلام نام کشورهایی که در سطح سران در این اجلاس شرکت می‌کنند خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد فرقانی روز شنبه ۲۸ مرداد هم‌چنین خبر داد که «از نزدیک به ۱۰۰ کشور که جهت حضور در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند» تنها ۳۵ کشور در سطح سران شرکت می‌کنند.

محمد فرقانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه مهمترین کشورهایی که در سطح سران در این اجلاس شرکت خواهند کرد، چه کشورهایی خواهند بود؟ گفت: «فعلا از بیان نام کشورهایی که در سطح سران شرکت خواهند کرد معذور هستیم.»

وی افزود: «با توجه به سیاست‌های خصمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و فشارهای نامشروع و خلاف عرف بین‌الملل که برخی از کشورها برای اطلاع یافتن از نام کشورهایی که در سطح سران شرکت می‌کنند تا به آنها جهت عدم حضور در تهران فشار بیاورند، ما از بیان نام این کشورها معذور هستیم.»

محمد فرقانی افزود: «در کنفرانس خبری قبلی اعلام کردیم که آقای بان گی‌مون در اجلاس شرکت می‌کنند و در پی این موضوع فشارهای سیاسی از سوی برخی از دشمنان که سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دارند به ایشان وارد شد که در تهران حضور پیدا نکنند و حتی با ایشان تماس تلفنی برقرار کردند که ایشان را از حضور در اجلاس تهران منصرف کنند.»

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران همچنین در مورد حضور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در تهران نیز گفت: «پوتین به عنوان میهمان ویژه برای حضور در این اجلاس دعوت شده و تاکنون هیچ خبر و اطلاعی مبنی بر حضور ایشان در اجلاس نداریم.»

محمد فرقانی در این گفت‌وگو به نام «دشمنان که سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دارند» و منبعی که خبر «تماس تلفنی» با بان گی‌مون را مخابره کرده اشاره‌ای نکرد.

آقای فرقانی در ادامه توضیح داد که پنج کشور در سطح معاون اول یا معاون رییس‌جمهوری و یک کشور نیز در سطح رییس مجلس در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند.

به گفته وی، ۲۱ کشور نیز در سطح وزیر خارجه، پنج کشور در سطح فرستاده ویژه رییس‌جمهوری، دو کشور در سطح وزیر (غیر از وزیر امور خارجه) و دیگر کشورها نیز در سطوح مختلف از جمله قائم مقام وزیر خارجه، مدیرکل، معاون وزیر خارجه، سفیر این کشورها و یا نماینده آنها در سازمان ملل در اجلاس حضور خواهند داشت.

تهران قرار است روزهای نهم و دهم شهریور میزبان اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد باشد و تعطیلی پنج روزه تهران، تعطیلی مجلس، لغو بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد، طرح ویژه «جمع‌آوری متکدیان»، و به تعلیق درآوردن پیمان روادید ایران با برخی از کشورها، از اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی برای میزبانی این اجلاس اعلام شده‌است.

اجلاس پیشین جنبش غیرمتعهدها در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد که حدود چهل کشور در سطح رییس‏‌جمهوری، نخست‏‌وزیر و معاون رییس‏‌جمهوری در آن شرکت کردند و خبرگزاری فارس در آن تاریخ این امر را « حاکی از سطح پایین شرکت در اجلاس‏» توصیف کرد.

در چهاردهمین اجلاس سران‏ جنبش عدم تعهد در هاوانا در سال ۲۰۰۶ پنجاه و هشت کشور در سطح سران‏ شرکت کرده بودند.
XS
SM
MD
LG