لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

بیژن زنگنه: صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز است


بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی.
بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی.
بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند گفت: «میزان صادرات نفت یک میلیون بشکه در روز است که با توجه به نقش آن در اقتصاد، شرایط سختی برای اداره کشور به وجود آورده‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی که در یک همایش سخن می‌گفت با ذکر این مطلب افزود که «در شرایط سخت تحریم، صادرات نفت به کمترین میزان رسید.»

این سخنان وزیر نفت ایران در حالی بیان می‌شود که در بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده، کل صادرات نفت خام ایران ۱٫۳ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده‌است.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۲٫۲ میلیون بشکه و صادرات میعانات گازی حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود.

ایران تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی با کاهش هرچه بیشتر فروش نفت مواجه شده‌است به طوری که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز بود.

این رقم در ژانویه به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه رسید.

وزیر نفت ایران در ادامه سخنان روز سه شنبه خود گفت: «در حالی که عراق در میدان مشترک با ایران با ۲۰۰ دکل کار می‌کند، ایران تنها از ۲۰ دکل حفاری استفاده می‌کند و عراق در حال حاضر روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از میادین مشترک برداشت می‌کند که این موضوع برای وزارت نفت شرایط خوبی نیست.»

خبرهای مربوط به کاهش صادرات نفت ایران و اظهار نگرانی از افزایش تولیدات کشورهای همسایه در میدان‌های مشترک نفتی در حالی بیان می‌شود که بنا بر گزارش‌ها، تولید نفت اغلب کشورهای تولیدکننده غیرعضو اوپک نیز در سال ۲۰۱۴ رشد مثبتی را تجربه کرده است.

بیشترین افزایش این تولید مربوط به ایالات متحده با افزایش ۹۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۳ و تولید ۱۸٫۹۶ میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

پس از ایالات متحده، اروپا با افزایش روزانه ۸۴۰ هزار بشکه‌ای قرار دارد که در سال ۲۰۱۴ روزانه ۱۱٫۹۹ میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

«۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهانی»

بیژن زنگنه روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش با بیان اینکه هر ساله «هم اکنون ۸۰ میلیارد دلار یارانه به صورت پنهانی صرف سوخت می‌شود»، افزود: «اگر سالی ۱۰ میلیارد دلار از این میزان برای بهبود و بهره‌وری و کاهش شدت انرژی هزینه شود قطعا موضوع مصرف سوخت حل خواهد شد.»

به گفته وی، «با این روند مصرف اگر تمام گاز قطر را بخریم تا ۱۵ سال آینده گازی نداریم. با این شدت انرژی نمی‌توان وضع را درست کرد.»
XS
SM
MD
LG