لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

آغاز جوانگرایی در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران


کارلوس کی‌روش (Carlos Queiroz) مربی فوتبال اهل پرتغال و سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران.
کارلوس کی‌روش (Carlos Queiroz) مربی فوتبال اهل پرتغال و سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران.
اردوی دو روزه دیگری از کارلوس کی‌روش؛ اما کاملاً متفاوت با تمرینات قبلی. فهرست جدید ۲۸ نفره کارلوس کی‌روش، بیانگر ارتقای شناخت او از وضعیت حال حاضر فوتبال ایران و توجه به متن یازدهمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر است.

بازیکنان باشگاه‌های سپاهان و ذوب آهن اصفهان، داماش گیلان و شاهین بوشهر به دلیل آن چه حضور در لیگ برتر و هماهنگ نشدن با سازمان تیم ملی اعلام شده، در فهرست جدید حضور ندارند.

همچنین از بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور که تعدادشان به کمترین میزان در ۱۳ سال اخیر رسیده، دعوت به عمل نیامد.
مهم‌ترین نکته این فهرست، تعدد حضور بازیکنان جوان است. مسئله‌ای که در فهرست‌های پیشین کی‌روش محسوس نبود.

حالا از حامد لک دروازه‌بان ۲۰ ساله صبا قم گرفته تا میلاد فخرالدینی گوش راست تکنیکی و ۲۱ ساله مس کرمان، مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار گرفته‌اند.

شجاع خلیل آزاد و حمیدرضا علی عسگر مدافع ۲۱ ساله، بختیار رحمانی هافبک ۱۹ ساله فولاد خوزستان، محسن مسلمان، مغز متفکر ۲۰ ساله ملوان بندرانزلی نیز دیگر جوانان مورد نظر سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در فهرست جدید هستند.

بیشترین انتقادات رسانه‌ها از این فهرست، به حضور بازیکنان کم‌اثر یا نیمکت‌نشین پرسپولیس اختصاص داشته‌است. از جمله علیرضا حقیقی و سامان آقازمانی که در باشگاه خودشان نیز جایگاه متزلزلی دارند.

جدیدترین فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که رفته‌رفته مهیای بازی با بحرین در ورزشگاه آزادی خواهد شد به شرح زیر است:

دروازه‌بانان: علیرضا حقیقی، سوشا مکانی و حامد لک.

مدافعان: خسرو حیدری، مازیار زارع، حنیف عمران‌زاده، احسان حاج صفی، حمیدرضا علی عسگر، پژمان منتظری، رضا نورمحمدی، مهرداد پولادی، شجاع خلیل آزاد و میلاد فخرالدینی.

بازیکنان میانی: آندرانیک تیموریان، علی کریمی، مجتبی جباری، سامان آقازمانی، بختیار رحمانی، محسن مسلمان و حسین بادامکی.
مهاجمان: فرهاد مجیدی، کریم انصاری فرد، میلاد میداودی، جواد کاظمیان، غلامرضا رضایی، آرش افشین، ایمان موسوی و محمد نزهتی.

این اردوی کوتاه، روز دوشنبه در کمپ تیم‌های ملی واقع در مجموعه ورزشی آزادی آغاز شده و روز سه‌شنبه نیز به پایان خواهد رسید.

واکنش‌ها به فهرست جدید کی‌روش

کی‌روش در مورد این که حمید استیلی گفته‌است، دعوت از ۹ بازیکن پرسپولیس به تیم ملی «مشکوک و عجیب» به نظر می‌رسد، پاسخ داد: «من هرگز جواب همکارانم را در رسانه‌ها نمی‌دهم. این کار از نظر اخلاقی و حرفه‌ای درست نیست که در رسانه‌ها پشت سر آنها حرف بزنم. از من به عنوان یک مربی حرفه‌ای نخواهید که چنین اخلاق حرفه‌ای را زیر پا بگذارم.»

کی‌روش گفت: «من خیلی خوشحال خواهم شد که مربیان با من تماس می‌گیرند و با من صحبت می‌کنند. تلفن من همیشه باز است اما نباید در رسانه‌ها در مورد مربی دیگر حرفی بزنیم.»

سرمربی پیشین رئال مادرید درباره این انتقاد مربیان باشگاه‌ها که بازیکنانشان در اردوی تیم ملی مصدوم می‌شوند گفت: «من ۳۲ سال است که مربی‌گری می‌کنم اما نمی‌توانم یک چیز را تضمین کنم و این آن است که بازیکنی در تیم ملی دچار مصدومیت نشود. هیچ مربی در جهان نیست که بتواند چنین قولی بدهد و چنین تضمینی بکند.»

سرمربی تیم ملی ایران همچنین گفته‌است: «کسانی که از برگزاری این اردوی دو روزه تعجب می‌کنند، از اردوهای بعدی تیم ملی هم تعجب خواهند کرد زیرا ما در آینده نیز چنین اردوهایی را برگزار خواهیم کرد.»

کی‌روش در مورد اینکه آیا با سرمربیان پرتغال و ایتالیا برای بازی دوستانه رایزنی می‌کند یا نه، گفت: من وقتم را برای چیزی که اتفاق نمی‌افتد و محال است تلف نمی‌کنم.

اظهار نظر مدیرعاملان باشگاه‌ها درباره فهرست تیم ملی، در هیچ کشوری مرسوم نیست، اما علی فتح‌الله‌زاده بار دیگر به طنزپردازی درباره تصمیمات کی‌روش پرداخت.

فتح‌الله‌زاده در خصوص دعوت از ۷ استقلالی‌ و ۹ پرسپولیسی به تیم ملی گفت: «باید به کی‌روش ایول گفت، او روانشناس خوبی است. این دعوت‌ها نشان می‌دهد که برای جذب تماشاگر است. این که از یک تیم پایین جدول این تعداد دعوت می‌شود به قول استیلی مشکوک است.»

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز جلسه‌اش با کارلوس کی‌روش و شنیدن انتقادات او را تایید کرد. کی‌روش به کفاشیان گفته‌است: «اشکالات فنی و ساختاری فراوانی در این فوتبال وجود دارد که اگر برطرف نشود نه او بلکه فرگوسن هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.»
XS
SM
MD
LG