لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

تردید کری در مورد آمادگی ایران برای رسیدن به توافق نهایی


جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حضور کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده. ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حضور کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده. ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳.
در حالی که مقام‌های ارشد ایرانی روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر، گفتند که در مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پیشرفت» حاصل شده، در همین روز وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به آمادگی ایران برای دستیابی به توافق نهایی برای حل مناقشه اتمی ابراز تردید کرد.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ که از روز دوشنبه ۱۸ آذر در وین آغاز شده روز چهارشنبه هم ادامه یافت و هدف از آن رسیدن به تفاهم مشترک درباره جزئیات اجرای توافقی که در ژنو به‌ دست آمد عنوان شده‌ است.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه، که ریاست هیئت ایرانی را در مذاکرات کارشناسی بر عهده دارد روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات در وین «با سهولت پیش می‌رود».

وی افزود که در مذاکرات کارشناسی وین «هر طرف، دیدگاه‌های خود نسبت به جنبه‌های اجرایی هر یک از اقدامات را با طرف مقابل مطرح کرده و این روش بسیار خوبی بوده‌ است».

وی در ادامه گفت: «سعی‌مان بر این است که نسبت به هر یک از اقدامات به تفاهم یکپارچه‌ای برسیم.»

خبرگزاری ایسنا نیز روز چهارشنبه از قول «یک مقام مسئول» بدون اشاره به نام او آورده‌ است که مذاکرات کارشناسی وین طی روز سه‌شنبه «به مدت بیش از ۱۰ ساعت»، «با کمترین اختلاف نظر» برگزار شد.

روز سه‌شنبه اما جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور با اشاره به مذاکرات ژنو گفت: «من با پرسش‌هایی جدی از مذاکرات اولیه بیرون آمدم، پرسش‌های جدی در این باره که آیا آنها آماده و مایل به برگزیدن گزینه‌هایی که لازم هست هستند یا نه.»

وی افزود در مورد این پرسش که «آیا ایران در حساب و کتاب هسته‌ای خود تغییری داده‌ است؟ صادقانه بگویم فکر نمی‌کنم هنوز با اطمینان بتوانیم چنین چیزی را بگوییم، و قطعاً تنها حرف‌هایی که زده می‌شود را باور نمی‌کنیم.»

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جان کری با این حال از اعضای کنگره خواست تا با افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران، بخت موفقیت احتمالی مذاکرات را از بین نبرند.

وی در این خصوص گفت: «هم‌اینک بهترین شانس را به دست آورده‌ایم تا این پیشنهاد را بدون این‌ که چیزی هم از دست بدهیم بیازماییم.»

پس از این درخواست آقای کری، و درخواست دوباره باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از کنگره مبنی بر به تعویق انداختن بررسی تحریم‌های تازه علیه ایران، روز سه‌شنبه تیم جانسون، رئیس کمیته بانکی سنا، اعلام کرد که مایل است فعلا تلاش‌ها در این زمینه را متوقف کند.

وی در این خصوص گفت: «رئیس جمهور (اوباما) و وزیر خارجه (جان کری) با دلایل محکمی خواهان توقف اقدام کنگره در راستای تحریم‌های تازه علیه ایران شدند و بنابراین من مایلم که از این درخواست حمایت کرده و فعالیت‌های کمیته بانکی را در حال حاضر متوقف کنم.»

محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران، نیز به تازگی در گفت‌و‌گو با مجله آمریکایی تایم گفته‌ بود که تصویب هر گونه تحریم جدید علیه ایران در شرایط کنونی٬ حتی اگر اکنون اعمال نشود٬ در حکم «مرگ توافق ژنو است».
XS
SM
MD
LG