لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

ایران از شلیک «موفقیت‌آمیز» موشکی با برد ۲۰۰ کیلومتر خبر داد


رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند که نیروی دریایی ارتش ایران روز دوشنبه در رزمایش خود، برای نخستین بار یک موشک ساحل به دریا به نام «قادر» را با برد ۲۰۰ کیلومتر با «موفقیت» شلیک کرده‌است.

موشک «قادر» از نوع کروز است و در حالی که موشک‌های با برد ۲۰۰ کیلومتر عموماً در رده میان‌برد و حتی کوتاه‌برد قرار می‌گیرند، خبرگزاری‌های ایران از موشک قادر با عنوان «موشک برد بلند» یاد کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا از قول محمود موسوی، سخنگوی رزمایش «ولایت ۹۰»، نوشت که این موشک «توسط متخصصان داخلی طراحی شده‌است و توانست با موفقیت اهداف تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد و آنها را منهدم کند.»

رزمایش دریایی ایران در تنگه هرمز
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:17 0:00

دریادار دوم محمود موسوی در این مورد افزود: «سامانه فوق پیشرفته و خوداتکای قادر در بخش‌های رادار، ماهواره، میزان دقت در انهدام اهداف و میزان برد، مسافت و مکانیزم‌های هوشمند ضد رهگیری و اختلال در هدایت مسیر در مقایسه با نسل قبل از خود ارتقاء یافته‌است.»

این گزارش می‌افزاید که اخیراً «انبوهی» از این نوع موشک‌ها تحویل نیروی دریایی ارتش شده بود.

خبرگزاری مهر نوشته‌ است که موشک کروز ایرانی «قادر» دارای برد حدود ۲۰۰ کیلومتر است که «با قابلیت بالای تخریب می‌تواند علیه اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و همچنین اهداف ساحلی دشمن به‌کار برود. ارتفاع پایین قابلیت تخریب زیاد، وزن و ابعاد کم و دقت بالا از مهمترین ویژگی‌های این کروز است.»

به گزارش ایرنا، محمود موسوی روز دوشنبه هم‌چنین از قصد ارتش برای شلیک «موشک برد کوتاه نصر» و «موشک سطح به سطح نور» در ادامه عملیات رزمایش طی این روز خبر داد.

یک روز پیش از این نیز در جریان رزمایش دریایی ده‌روزه ایران در دریای عمان و خلیج فارس، سخنگوی این رزمایش از شلیک «موفقیت‌آمیز» یک موشک میان‌برد ضد رادار نیروی دریایی ارتش به نام «محراب» خبر داد.

رزمایش «ولایت ۹۰» نیروی دریایی ارتش ایران از روز شنبه سوم دی‌ماه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز شده‌است.

خبر آزمایش و شلیک این موشک‌ها همزمان با اوج‌گیری تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا است؛ ایران تصریح کرده اگر تحریم نفتی شود یا مورد حمله قرار گیرد تنگه هرمز را خواهد بست و ایالات متحده هم گفته‌است اجازه این اقدام را به ایران نخواهد داد.

روز شنبه، اندکی پس از اعلام فروش جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان، ایالات متحده از برنامه فروش سامانه‌ ضد موشکی تاد به امارات متحده عربی خبر داد.

سخنگوی پنتاگون می‌گوید این فروش تسلیحاتی در راستای منافع مشترک امارات و آمریکا و برای تامین امنیت و ثبات در خلیج فارس است.

برپایه اعلام پنتاگون، قرار است ۹۶ موشک تاد به همراه فناوری‌های پشیتبانی و آموزشی مرتبط به این سامانه در اختیار امارات گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG