لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

نامه ایران به سازمان ملل: به حمله نظامی بی‌درنگ واکنش نشان خواهیم داد


محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد.
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد.
ایران با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد رسماً از اظهارات نیکولا سرکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، شکایت کرد و گفت که در صورت حمله خارجی به خاک ایران «بدون تردید و درنگ» به آن واکنش نشان خواهد داد.

نیکولا سرکوزی روز چهارشنبه نهم شهریورماه گفته‌بود: «برنامه‌های هسته‌ای نظامی و موشک‌های بالستیک ایران موجب تهدید فزاینده‌ای شده که ممکن است به حمله پیشگیرانه به تاسیسات ایران منجر شود که در آن صورت می‌تواند بحران بزرگی بیافریند و از این رو فرانسه به هر قیمتی خواهان اجتناب از آن است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، خطاب به بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل و هم‌چنین خطاب به شورای امنیت که فرانسه نیز عضو آن است نوشته‌است که جمهوری اسلامی «در دفاع از ملت ایران نسبت به دفاع در برابر هرگونه حمله خارجی هیچ تردید و درنگی نخواهد کرد.»

وی در این نامه که روز پنج‌شنبه فرستاده شد افزوده‌است که سخنان سرکوزی «اظهاراتی تحریک‌آمیز و اتهاماتی بی‌اساس» است و ایران «برای دفاع از خود تدابیر دفاعی مقتضی را اتخاذ می‌کند.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه نامه خود سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه را «غیرقابل توجیه و نامسئولانه» نامیده و آن را «به‌شدت» محکوم کرده‌است.

محمد خزاعی افزوده‌است که «فعالیت‌های هسته‌ای ایران رویکرد نظامی ندارد و در جمع نخستین کشورهایی هستیم که مخالفت خود را با هرگونه جنگ‌افزار کشتار جمعی از جمله هسته‌ای اعلام کرده‌ایم.» وی هم‌چنین تأکید کرد که ایران «قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد.»

پیش از وی، وزارت خارجه ایران نیز به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در مورد حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران واکنش نشان داد و گفت برای ثبات منطقه بهتر است از بیان این‌گونه مطالب خودداری شود.

نیکولا سرکوزی، تهران را به داشتن برنامه محرمانه نظامی اتمی متهم کرده و گفته بود ایران از «گفت‌وگوی جدی» سر باز می‌زند و اقدامات تحریک‌آمیز در برابر درخواست جامعه جهانی برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد.

قدرت‌های غربی تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و اهداف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

شورای امنیت تاکنون به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران چهار قطعنامه تحریمی وضع کرده‌است.

این نهاد خواستار توقف فوری غنی‌سازی اورانیوم در ایران است؛ خواسته‌ای که ایران آن را غیرقابل پذیرش دانسته‌است.
XS
SM
MD
LG