لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

انتقاد وزیر دفاع ایران از استقرار دفاع ضد موشکی ناتو در ترکیه


احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ايران
احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ايران
احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ايران در مورد اعلام استقرار سپر موشکی در ترکیه گفت: «ما حضور آمريکايی‌ها و غربی‌ها در کشورهای اسلامی را همواره يک عنصر مزاحم، مخل امنيت و آسيب‌‌زا بر کشورهای اسلامی می‌دانيم.»

وی افزود: «ما حضور آنها (غربی‌ها) را در هيچ کشوری به خصوص کشورهای اسلامی به نفع اين کشورها نمی‌دانيم.»

این سخنان در حالی بیان می شود که ترکیه، همسایه شمال غربی ایران، هفته گذشته اعلام کرد که با نصب رادار سامانه ضدموشکی سازمان ناتو در خاک خود موافقت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد که مذاکرات در این زمینه به «مراحل نهایی خود» رسیده، اما به زمان و مکان نصب این رادار اشاره‌ای نکرده است.

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در اجلاسی در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه ضدموشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های بالیستیک ایران به موافقت رسیدند.

از سوی دیگر اواخر تیرماه سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی از سپر پدافند موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.

اما این در حالی بود که مقام‌های نظامی ایران بارها بر بی‌اثر بودن هرگونه سپر دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های ایرانی تأکید کرده‌اند.

بنا بر طرحی که سازمان ناتو برای سامانه ضدموشکی در نظر دارد، سامانه رادارهای ضدموشکی آمریکا که علاوه بر ترکیه قرار است در رومانی و لهستان نیز پیاده شود به شبکه سامانه دفاع ضدموشکی اروپا مرتبط خواهد شد.

هدف از این طرح ایجاد سامانه‌ای گسترده برای حفاظت از تمام کشورهای عضو ناتو در برابر حمله با موشک‌های میان‌برد قید شده است.
وزير دفاع ایران همچنین در خصوص سخنان نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، مبنی بر حمله پيش‌دستانه به ايران اظهار داشت: «اين سخنان يک گزافه‌گويی است که از طرف کسی اعلام شده است که حرف‌هايش تاکنون همه نقش بر آب شده است.»

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه نهم شهريورماه هشدار داد که اقدامات و رویکرد ايران در برنامه موشکی و هسته‌ای‌اش ممکن است به حمله نظامی پيشگيرانه به تاسيسات این کشور منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيکلا سرکوزی که در نشست با ديپلمات های فرانسوی صحبت می کرد، گفته است: «جاه طلبی برنامه اتمی نظامی و بالستيک (ايران) تهديد فزاينده ای را شکل داده است که احتمال دارد به حمله پيشگيرانه به تاسيسات ایران منجر شود که این می تواند بحران بزرگی را به وجود بياورد و فرانسه به هر قيمتی خواهان اجتناب از آن است.»
XS
SM
MD
LG