لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

ایران حملات اسرائیل به غزه و رفح را «به شدت» محکوم کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملات اسرائیل به نوار غزه و مرز رفح را «به شدت» محکوم کرد و از مجامع و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا این اقدام را محکوم کنند.

نیروهای هوایی اسرائیل روز پنج‌شنبه و ساعاتی پس از حمله به یک اتوبوس در جنوب اسرائیل، به نوار غزه حمله کرد که این حملات دست کم شش کشته برجای گذاشته‌است. همچنین گزارش شده یک منزل مسکونی در رفح، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته‌است.

حمله افراد مسلح به چند وسیله نقلیه اسرائیلی از جمله یک اتوبوس مسافربری در روز پنج‌شنبه در بزرگراه شماره ۱۲ اسرائیل در ۳۰ کیلومتری شمال شهر ساحلی ایلات رخ داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد اقدام متقابل نیروی هوایی کشورش در غزه و رفح گفت: «کسانی که کشته شدند، مسئول و یا دست‌اندرکار حمله روز پنج‌شنبه در اسرائیل بودند و کسانی که دستور این حمله را دادند هیچ‌کدام زنده نماندند. اگر هم کسانی فکر می‌کند دولت اسرائیل در مقابل این گونه برنامه‌ها عقب‌نشینی می‌کند، باید بدانند که راه به خطا رفته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رامین مهمان‌پرست روز شنبه هدف از حمله هوایی تازه اسرائیل به غزه و رفح را «فرافکنی از مشکلات داخلی خود و همچنین انحراف افکار عمومی منطقه و جهان از اوضاع سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در آستانه برگزاری مراسم روز جهانی قدس» دانست.

خبرهای رسیده حاکی است که درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها که از روز پنج‌شنبه آغاز شد، روز شنبه نیز هم‌چنان ادامه دارد و به گفته ارتش اسرائیل، بامداد شنبه جمعاً ۱۹ راکت به سوی خاک اسرائیل شلیک شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از راکت‌های شلیک شده از نوار غزه باعث زخمی شدن چند تن از کارگران غیرقانونی فلسطینی ساکن اسرائیل شده‌است ولی دیگر راکت‌های شلیک‌شده تلفاتی دربر نداشته‌است.

سیاست ارتش اسرائیل همواره پاسخ‌گویی به هر یک از حملات راکتی، فارغ از میزان آسیب جانی یا زیان مالی ناشی از آنها اعلام شده‌است.

اسرائیل می‌گوید که از سال‌ها پیش سراسر نوار غزه را ترک کرده و بنابراین دلیلی برای حملات راکتی بیشتر از غزه به اسرائیل وجود ندارد.

حملات راکتی به اسرائیل پس از عملیات نظامی مرگبار ژانویه سال ۲۰۰۹ ارتش اسرائیل به غزه موسوم به سرب گداخته به‌شدت کاهش یافته بود، اما این حملات در ماه‌های اخیر تا اندازه‌ای از سرگرفته شده‌است.
XS
SM
MD
LG