لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

ایران از آزمایش نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ خبر داد


موشک فاتح ۱۱۰
موشک فاتح ۱۱۰
وزیر دفاع ایران روز شنبه ۱۴ مرداد از آزمایش «موفقیت‌آمیز» نوع بهبودیافته‌ای از یک موشک کوتاه‌برد به نام «فاتح ۱۱۰» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، احمد وحیدی، برد این موشک را «بیش از ۳۰۰ کیلومتر» اعلام کرد و با اظهار اینکه این موشک «دارای قابلیت نقطه‌زنی» است گفت که «در برنامه‌های آتی، همه موشک‌های ساخت وزارت دفاع، به این قابلیت مجهز خواهند شد.»

وزیر دفاع جمهوری اسلامی موشک «فاتح ۱۱۰» را نسل چهارم این نوع موشک‌ها توصیف کرد و اظهار داشت که «در سه نسل قبلی سرعت عمل در پرتاب، قدرت تخریب بالا و دقت در هدف‌گیری متعارف حاصل شده بود.»

به گفته احمد وحیدی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌توانند با این موشک جدید «اهداف زمینی و دریایی، نقاط تجمع دشمن، مراکز فرماندهی، سایت‌های موشکی، زاغه‌های مهمات، رادارها و سایر اهداف مورد نظر را به صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار دهند و منهدم کنند.»

وی در پایان اعلام کرد که موشک فاتح ۱۱۰، «تنها علیه متجاوزان و تهدیدکنندگان منافع و تمامیت ارضی ایران بکار گرفته خواهد شد.»

با افزایش گزارش‌ها در مورد احتمال یک حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران توسط اسرائیل و هم‌پیمانان آن، آزمایش‌های موشکی ایران نیز در ماه‌های اخیز افزایش پیدا کرده‌است.

تهران هشدار داده‌است که در صورت دست زدن اسرائیل به چنین حمله‌ای، ایران نیز با «موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر» خاک اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

روز پنج‌شنبه «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در لندن، در گزارش تازه خود نوشت که تحت تاثیر تحریم‌های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سیستم مالی و صنایع نفت ایران و همین‌طور قطعنامه مصوب شورای امنیت در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ توسعه موشک‌های دوربرد ایران متوقف شده‌است.

اما در همین حال وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون اخیراً طی گزارشی به کنگره آمریکا از افزایش دقت هدف‌گیری و قدرت تخریب موشک‌های بالستیک میان‌برد و بلندبرد ایران، از جمله طراحی جنگ افزارهایی برای هدف قرار دادن کشتی‌ها خبر داده است.

در ادامه رویکرد محدود ساختن «خطر موشکی» ایران، روزنامه آمریکایی «وال‌‌استریت جورنال» ۲۷ تیرماه خبر داد که وزارت دفاع آمریکا در حال احداث یک ایستگاه راداری پدافند موشکی در مکانی مخفی در کشور قطر است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به این روزنامه گفت که ساخت این ایستگاه بخشی از یک سامانه به شمار می‌آید که منظور از آن دفاع از منافع آمریکا و هم‌پیمانانش علیه موشک‌های ایرانی است.

ایستگاه راداری مشابهی از سال ۲۰۰۸ در کوه «کِرِِن» در صحرای نقب اسرائیل مستقر شده‌ است و ایستگاه دیگری نیز در چارچوب سپر دفاع موشکی ناتو، در ترکیه مستقر است.

در همین حال «برخی مقام‌های آمریکایی» به وال‌‌استریت جورنال گفتند که فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مسئول عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا است قصد دارد طی ماه‌های آینده نخستین سامانه موشکی دفاع بالیستیکی تاد (THAAD) را در منطقه مستقر کند که مکان استقرار آن احتمالاً امارات متحده خواهد بود.
XS
SM
MD
LG