لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

استقبال ایران از طرح «گام‌ به‌ گام» روسیه برای مذاکرات هسته‌ای با غرب


 سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (راست) و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه (چپ). ۱۵ اوت ۲۰۱۱
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (راست) و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه (چپ). ۱۵ اوت ۲۰۱۱
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دو دور گفت‌ و گو با همتای روسی خود در تهران از طرح «گام به گام روسیه» برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی استقبال کرد.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، به دعوت سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز دوشنبه به تهران سفر کرد و قرار است روز سه‌شنبه با محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، سعید جلیلی روز سه‌شنبه پس از دیدار دوم خود با نیکولای پاتروشف به خبرنگاران گفت: «پیشنهادهای دوستان روسی ما می‌تواند بستری برای آغاز گفت‌وگو برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ ویژه در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.»

وی در این مورد افزود: «گفت‌وگو برای همکاری و راهبرد گفت‌وگو- همکاری، می‌تواند راهبرد خوبی باشد و رویکرد جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته گفت‌وگو برای همکاری است.»

سعید جلیلی هم‌چنین اظهار داشت: «ما و شش کشور [گروه ۱+۵]، به عنوان هفت کشور می‌توانیم زمینه همکاری‌ها را از طریق این راهبرد شکل دهیم.»

مذاکرات هسته‌ای ایران با نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، ماه ژانویه در استانبول به بن‌بست کشیده شد و از آن زمان ایران اعلام کرده‌است که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را مصمم‌تر از گذشته ادامه می‌دهد.

روسیه به منظور از سرگیری این مذاکرات پیشنهادی به نام «طرح گام به گام» ارائه داده و وزیر امور خارجه روسیه، روز چهاردهم ژوئیه در مورد این طرح با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز گفت‌وگو کرد.

بر پایه این طرح، به ازای هر پاسخی که ایران به پرسش‌های مرتبط با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود بدهد، تحریم‌کنندگان ایران هم باید به همان نسبت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده‌است که کشورش این پیشنهاد روسیه را بررسی کرده و به زودی گروهی از کارشناسان آمریکایی برای رایزنی‌های بیشتر در این زمینه به روسیه اعزام خواهند شد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، قرار است برای ادامه گفت‌وگو در خصوص مسائل مطرح شده در سفر نیکولای پاتروشف، عصر روز سه‌شنبه به مسکو سفر کند.

روسیه پیش از این نیز برای حل مناقشه هسته‌ای ایران پیشنهاداتی ارائه کرده بود که از جمله آنها می توان به تشکیل یک کنسرسیوم غنی‌سازی مشترک با ایران در خاک روسیه، تشکیل بانک سوخت هسته‌ای در سایت غنی‌سازی «آنگارسک» روسیه، و مجاب کردن ایران به انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم با غلظت پایین خود به روسیه برای تبدیل به صفحه سوخت قابل استفاده برای رآکتور آزمایشگاهی امیرآباد تهران.

آمریکا و غرب ایران را متهم می‌کنند که قصد تولید بمب اتمی دارد ولی تهران همواره این اتهام را رد کرده و هدف برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز عنوان کرده است.

تحویل موشک اس۳۰۰ از دیگر محورهای گفت‌وگوها است

حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، خانه ملت، موضوع تحویل موشک‌های اس۳۰۰ به تهران را یکی از محورهای گفت‌وگوی دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه عنوان کرد.

وی در این خصوص اظهار داشت: «گفت‌وگوی زیادی بین ایران و روسیه برای تحویل این موشک‌ها صورت گرفته که تاکنون تهران دلایل مسکو را رد کرده و بر این اساس تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ از دیگر محورهای این گفت‌وگو خواهد بود.»

بر پایه قراردادی که میان تهران و مسکو در سال ۲۰۰۵ امضا شد، روسیه متعهد شد که دست کم پنج سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به ایران تحویل دهد که این وعده بارها به دلایل مختلف به تاخیر افتاد.

از آن زمان تحویل این سامانه به موضوعی پر سر و صدا در روابط ایران با روسیه تبدیل شده‌است و آمریکا و اسرائیل بارها از مسکو خواسته‌اند تا این قرارداد را اجرا نکند.

سامانه دفاعی اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری با شناسایی و رهگیری موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی در ارتفاع کم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم کند.

در صورت استقرار این سامانه موشکی در اطراف مراکز هسته‌ای ایران، هر گونه حمله با هواپیما یا موشک به این تاسیسات بسیار دشوارتر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG