لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

یک ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر به ۲۰ سال زندان در افغانستان محکوم شد


از کشفیات مواد مخدر در افغانستان.
از کشفیات مواد مخدر در افغانستان.
دادگاه شعبه قضایی سازمان مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرده است که یک شهروند ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر از سوی این دادگاه به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌ است.

این دادگاه تجدیدنظر با انتشار خبری گزارش داده‌ که این شهروند چهل ساله ایرانی قصد داشته‌است ۹۰ کیلوگرم هروئین را از افغانستان به ایران قاچاق کند اما در منطقه مرزی پل ابریشم ولایت نیمروز افغانستان توسط پلیس افغانستان دستگیر شده‌است.

فاروق فایز، دادستان مربوط به این پرونده، در این باره به خبرنگاران گفته‌است که این فرد مجرم از هشت سال پیش با کامیون خود میان ایران و افغانستان تردد داشته و طی این مدت چندین بار با جاسازی مواد مخدر در موتور کامیون اقدام به جابه‌جایی مواد مخدر میان دو کشور کرده‌است.

فاروق فایز افزود که این فرد، واسطه میان قاچاقچیان و از افراد سابقه‌دار در کار قاچاق مواد مخدر بوده و مدت‌ها از سوی پلیس تحت تعقیب بوده‌است.

بر پایه گزارش یاد شده، این شهروند ایرانی که نامش فاش نشده است، در جریان تحقیقات و جلسه دادگاه از انجام کار خود اظهار پشیمانی نکرده‌است و اعتراف می‌کند که محموله‌های مواد مخدر را به ازای ششصد هزار تومان از نیمروز افغانستان به تهران می‌رسانده‌است.

دادستان این پرونده افزوده است: با اینکه در جریان تحقیق، ماده ۶۴ «قانون مبارزه علیه مسکرات و مواد مخدر» برای متهم قرائت شد تا هویت قاچاقچی های دیگر را افشا کند تا به این وسیله مدت حبس وی کوتاه شود، وی از افشای هویت قاچاقچی ها و همکاری با ریاست تحقیق جرایم مواد مخدر در راستای دستگیری آنان، خودداری کرد.

دادگاه شعبه قضایی سازمان مبارزه با مواد مخدر افغانستان، پیش از این دو زن ایرانی را نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر به زندان محکوم کرده‌ بود.

ایران با یک میلیون و دویست هزار مصرف کننده مواد مخدر یکی از بزرگترین جامعه معتادان را در سراسر جهان دارد و به خاطر هم‌مرزی با کشور افغانستان که بخش عمده‌ای از مواد مخدر جهان در آن تولید می‌شود در مسیر اصلی ترانزیت این مواد قرار گرفته‌است.

در ماه‌های اخیر خبرهای گوناگونی از دستگیری شهروندان ایرانی به جرم قاچاق مواد مخدر به ویژه در کشور مالزی گزارش شده‌است.

اواخر مهرماه پلیس مالزی از بازداشت شش ایرانی در فرودگاه کوالالامپور به اتهام حمل مواد مخدر خبر داد. به گفته پلیس این افراد محموله‌های مواد مخدر را در اسپری‌های مو و قوطی‌های خوشبو کننده پنهان کرده بودند.
XS
SM
MD
LG