لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۸

توکلی متهم کرد: دولت تعمداً ارز توزیع نمی‌کند


احمد توکلی، نماينده اصولگرای تهران در مجلس.
احمد توکلی، نماينده اصولگرای تهران در مجلس.
پس از کاهش ۵۵ درصد از ارزش پول ملی ایران در برابر دلار آمریکا طی یک هفته اخیر، احمد توکلی، نماینده مجلس، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور گفت که عدم ارائه ارز به بازار از سوی دولت باعث این آشفتگی در بازار ارز شده و اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «دولت تعمداً ارز توزیع نمی‌کند».

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی در جلسه علنی روز سه‌شنبه اظهار داشت: «اطلاعاتی که در اختیار همکاران قرار دادم نشان می‌دهد که دولت تعمداً ارز توزیع نمی‌کند شما باید آن قدر به موضوع اهمیت می‌دادید که در این باره اعلام موضع کنید یا جلسه را غیرعلنی کنید. گرچه آمدن وزیران از آنجا که اختیاری ندارند تاثیری ندارد.»

وی افزود: «این نشان می‌دهد تعمدی در کار است و باید دید علت چیست که دولت ارز توزیع نمی‌کند. در عرض ۷ روز ۵۵ درصد ارزش پول کم شده‌ است.»

احمد توکلی در مورد محتوای این «اطلاعات» یا علل خودداری «تعمدی» دولت از ارائه ارز به بازار توضیحی نداد.

در پاسخ به احمد توکلی، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس، که ریاست جلسه سه‌شنبه مجلس را بر عهده داشت، تذکر او را درست دانست و گفت که بامداد سه‌شنبه با وزیر اقتصاد گفت‌وگویی داشته که نتایج آن بعداً اعلام خواهد شد.

بهای دلار از روز شنبه تا دوشنبه نزدیک به ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و روز دوشنبه از ۲۶۰۰ تومان نیز فراتر رفت که این جهش‌ها باعث تشکیل جلسه سران سه قوه در این باره و برگزاری جلسه اضطراری کانون صرافان ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز سه‌شنبه محمد علی‌پور، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان این که «وضعیت موجود در بازار ارز به هیچ وجه مطلوب نیست» گفت که «رئیس جمهور در داخل کشور با سخنانش موجب التهاب بازار ارز می‌شود و اقدام برخی کشورها در آن سوی مرزها علیه ایران نیز موجب افزایش نرخ ارز در بازار می‌شود».

به گزارش خبرگزاری فارس، روز دوشنبه در جلسه سران سه قوه در مورد موضوع سکه و ارز، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، با اظهار این که «من نگفتم قیمت ارز کاهش می‌یابد» پس از پایان این جلسه از پاسخ دادن به پرسش‌های خبرنگاران خودداری کرد و پرسش‌های آنها را با مزاح و پرسش‌های متقابل جواب داد.

در همین حال خبرنگار خبرگزاری فارس روز دوشنبه با مراجعه به مینو کیانی راد، معاون ارزی بانک مرکزی، از او در مورد ارز سؤالاتی کرد، اما وی در پاسخ با بیان این که «من به بازار غیر رسمی ارز کاری ندارم»، گفت: «من موظف نیستم به رسانه‌ها پاسخ بدهم؛ بنویسید مصاحبه نمی‌کنم.»

در همین روز به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، در حاشیه همایش بانکداری اسلامی گفت: «بسیاری از مسائل موجود در خصوص نوسانات قیمت ارز، روانی است و گاهی با اخم و لبخند ما قیمت ارز بالا و پایین می‌رود.»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که «افزایش قیمت ارز نمی‌تواند تداوم داشته باشد» گفت: «به کالاهای اساسی و ضروری ارز می‌دهیم، اما دیگر برای واردات محصولاتی مانند مبل و عروسک ارز نخواهیم داد.»

وی همچنین برخی بانک‌ها را متهم کرد که ارزهای خود را غیرقانونی به صراف‌ها می‌دهند.
XS
SM
MD
LG