لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۹

«آمریکا از معترضانی در ایران حمایت می‌کند که جزء اقلیت هم نیستند»


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود به اظهار حمایت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از معترضان ایرانی واکنش نشان داد و اعلام حمایت دولت آمریکا از معترضان ایرانی را «نشان‌دهنده اوج عقب‌ماندگی سیاست خارجی کاخ سفید» دانست.

به گزارش ایرنا، آقای مهمان‌پرست در مورد معترضان ایرانی افزود: «این افراد، عده قلیلی هستند که کمترین مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند و حمایت از آنها کاملاً اشتباه و به دور از هوش و درایت خواهد بود.»

وی در ادامه گفت که «هوش و درایت سیاسی می‌طلبد آمریکایی‌ها در کنار اکثریت ملت ایران قرار بگیرند تا بخش کوچکی از آن که حتی جزء اقلیت نیز به حساب نمی‌آیند.»

باراک اوباما، روز پنج‌شنبه سخنرانی در مورد سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه را، با توجه به خیزش‌های مردمی در کشورهای خاورمیانه، ایراد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت: «بگذار بیاد داشته باشیم که نخستین تظاهرات مسالمت‌آمیز در خیابان‌های تهران بود، جایی که حکومت وحشیانه زنان و مردان را مورد تعرض قرار داد و مردم بی‌گناه را به زندان انداخت. ما هنوز پژواک شعارهای مردم بر روی پشت بام‌های تهران را می‌شنویم. تصویر جان دادن زنی جوان در خیابان همچنان در حافظه ماست.»

اشاره باراک اوباما به صحنه کشته شدن ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات اعتراضی سال ۸۸ در خیابان‌های تهران است، اعتراضاتی که به گفته مخالفان ده‌ها کشته برجای گذاشته و به گفته مقامات انتظامی ایران، در جریان سرکوب این اعتراضات بیش از چهار هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «ما همچنان پافشاری می‌کنیم که مردم ایران مستحق برخورداری از حقوق بنیادی و جهانشمول هستند و حکومت قادر نخواهد بود آرمان‌های آنها را بین ببرد.»

اتهام دوجانبه در مورد سیاست دوگانه خارجی

رامین مهمان‌پرست، روز سه‌شنبه نسبت به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد «دورویی رهبران حکومت ایران» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نیز واکنش نشان داد.

باراک اوباما در بخشی از سخنرانی پنج‌شنبه خود گفت: «تاکنون، حکومت سوریه دنباله‌رو اقدامات متحد خود، ایران، بوده‌است و در صدد است تا تاکتیک‌های سرکوب را از تهران کمک بگیرد. اینجا صحبت از دورویی رهبران حکومت ایران است؛ آنها از حقوق تظاهرکنندگان در دیگر کشورها دفاع می‌کنند ولی مردم خود را سرکوب می‌کنند.»

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در ادبیات رسانه‌ای خود از اعتراض‌ها در کشورهایی مانند مصر، تونس و بحرین با تعابیری مانند «خیزش اسلامی» یاد کرده، و در عین حال اعتراض مردم سوریه را «فتنه» می‌خواند.

رامین مهمان‌پرست در واکنش به این سخن آقای اوباما، «برخی از کشورهای غربی» را متهم کرد که در مورد سرکوب‌ها در بحرین و یمن سکوت می‌کنند و افزود: «اظهاراتی که اوباما داشته و به ویژه اشاره او به سیاست‌های ایران برای مردم ما و مردم کشورهای منطقه جای سؤال جدی باقی می‌گذارد.»

این اظهارات در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود با اشاره به بحرین گفته‌است که «خواست‌های مشروع مردم این کشور برای اصلاحات نباید نادیده گرفته شود» و هیلاری کلینتون نیز خواستار پایان اعمال خشونت علیه اعتراض‌های مسالمت‌‌آمیز معترضان بحرینی شده است.

ایالات متحده هم‌چنین بارها از علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن خواسته‌است به وعده‌اش در کناره‌گیری از قدرت عمل کند و هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای اظهار داشته است ایالات متحده همچنان خواهان «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» در یمن است.

«تحریم ایران و سوریه هیچ منطقی ندارد»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این نشست خبری به تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپایی علیه ایران و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز واکنش نشان داد.

افزودن ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی از جمله بانک تجاری ایران-اروپا، به فهرست سیاه شرکت‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل به تأیید ۲۷ وزیر خارجه کشورهای عضو این اتحادیه رسید و اعضای اتحادیه اروپا در این روز هم‌چنین برای نخستین بار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را با تحریم‌های اروپایی روبه‌رو کردند.

رامین مهمان‌پرست در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا گفت: «هیچ منطقی در پشت سر این سیاست‌ها قرار ندارد.»

وی در این مورد افزود: «با توجه به بحران‌های فراوان سیاسی و اقتصادی در اروپا که بنیان و انسجام این اتحادیه را به خطر انداخته‌است اعمال این تحریم‌ها نوعی فرافکنی برای انتقال این موضوع به خارج از این اتحادیه تلقی می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت: «بهتر است اتحادیه اروپا بیشتر به دنبال کسب منافع مردم خود باشد تا پیروی کورکورانه از سیاست‌های دیگر کشورها.»
XS
SM
MD
LG